In gesprek met Hans Stegeman van de Triodos Bank;

‘80 miljard is de staatsschuld die studenten van nu straks gaan betalen’

Hans Stegeman in gesprek met studenten

Hoe zien de studenten van Avans hun financiële toekomst? Als je het aan Hans Stegeman van Triodos bank vraagt, is het niet al te rooskleurig. Vorige week ging de econoom en hoofdstrateeg van Triodos met studenten van de Academie voor Algemeen en Financieel Management (AAFM) in gesprek over hoe Nederland er economisch voor staat en wat dat betekent voor de studenten van nu.

“Laat ik beginnen met dat de wereld vol zit met schuld en dat de studenten van nu dat straks gaan betalen”, vertelde Stegeman tijdens zijn lezing na Prinsjesdag bij Avans aan de Hogeschoollaan in Breda. Tachtig miljard euro trok het kabinet de afgelopen anderhalf jaar uit om de economie te ondersteunen. Per vandaag stoppen de regelingen die de economie voor een klap moesten behoeden.

“Maar die staatsschuld moet een keer worden terugbetaald”, vervolgt Stegeman tijdens het gesprek met de studenten. “Bij het horen van dat bedrag werd de zaal rumoerig”, vertelt derdejaarsstudente Accountancy Emma Delestrée na afloop. “Het is natuurlijk niet fijn om te horen dat wij meer belasting moeten gaan betalen”, vult studiegenoot Jarmo Grootenboer aan. “En als een externe partij zoiets zegt komt dat nog eens extra binnen bij de studenten”, reageert Jeroen Hufkens, docent Finance bij de opleiding Accountancy.

Woningmarkt
Een van de zorgen onder de studenten is de woningmarkt. “Ik wist wel dat het om een groot bedrag gaat, maar je gaat ook denken, hoe kom ik op de woningmarkt terecht?”, vraagt Emma zich af. Ook Jarmo ziet het niet snel gebeuren dat hij uit huis kan. “Ik ben nog maar negentien maar als de rente gaat stijgen al zal ik nog moeilijker aan een lening komen.”

Groene bedrijven
Jarmo voegt toe dat hij het logisch van de regering vindt om de economie draaiende te houden; dat kost geld. “Maar de mensen zijn de dupe”, zegt Emma. “Ze hadden juist nu moeten investeren in groene bedrijven”, vult Jarmo aan. Dat beaamt ook Stegeman. “De regering doet vrij weinig tegen klimaatverandering, maar dat wordt wel de grootste uitdaging.” Volgens hem is die 80 miljard niet gestoken in nuttige bedrijven. “Als dat wel het geval was geweest en je had geïnvesteerd in ondernemingen die denken aan het klimaat, is dat ten gunste van de studenten van nu. En dat is nu niet gebeurd.”

Toekomst
Om in de toekomst succes te halen met een bedrijf moet volgens Stegeman ook gekeken worden naar de duurzame waarde. “Een bedrijf moet niet meer alleen naar de financiële waarde kijken, maar ook naar de waarde van duurzaamheid. Het is heel wat waard als je de wereld ook mooier kan maken.”

AAFM-studenten merken dat duurzaamheid steeds vaker een thema is binnen hun opleiding. Hufkens: “Studenten die bij een bedrijf een oordeel moeten doen over bijvoorbeeld een jaarrekening kunnen, naast fiscale adviezen, ook adviezen geven op het gebied van duurzaamheid. Zo ontwikkelen studenten een kritische houding en zetten we ze op een andere manier aan het denken.” Dat beamen de twee studenten ook. “We leren veel over het klimaat en kijken bijvoorbeeld hoe een bedrijf een groen bedrijf kan worden.”