Oriëntatiemarkt Sociale Studies Breda is gecanceld; alternatief bedacht met Brightspace

Onderwijsactiviteit in Xplora Breda

De oriëntatiemarkt van de Academie voor Sociale Studies Breda (ASB) vindt dit jaar in een andere vorm plaats. Tijdens de markt leren eerste- en tweedejaarsstudenten potentiële stageplaatsen kennen. De oplopende coronabesmettingen gooien echter roet in het eten. Nu is het alternatief verslagen schrijven.

Het evenement werd last minute afgezegd omdat er veel twijfel was binnen de academie over de huidige coronasituatie. “In principe is het een onderwijsactiviteit en mag het doorgaan, maar drukte is tegenwoordig een slecht iets in plaats van een goed iets”, legt Avansdocent Sjoerd van Gurp uit. “Daarom moeten wij zoiets gewoon niet doen.”

Alternatief
Nu moeten de studenten die stage lopen een verslag schrijven van twee A4’tjes over hoe zij de stage beleven. De stagiairs zijn ook gevraagd om een video te maken, maar dat is niet verplicht. Vervolgens wordt alles gepubliceerd in Brightspace.

Dat heeft ook zo zijn voordelen, vindt Van Gurp. “Als we dat goed doen, hebben we een soort blijvende database en kunnen we hier een aantal jaar mee vooruit.” Op die manier kunnen studenten zich oriënteren wanneer ze willen. “Sommige studenten zijn in november nog helemaal niet met een stage bezig. In Brightspace kunnen ze op elk gewenst moment kijken hoe het ook alweer zit”, aldus Van Gurp.

Lockdown
Vorig jaar vond de oriëntatiemarkt online plaats. Via Teams konden studenten in gesprek met stagiairs en hun begeleiders. Doordat het dit jaar last minute werd geannuleerd, was het niet mogelijk het op diezelfde manier alsnog op te pakken.

Het is nog niet duidelijk of de oriëntatiemarkt überhaupt nog in de originele vorm terugkeert. Als het alternatief met Brightspace goed verloopt, wordt gekeken naar een eventuele combinatie van de twee onderwijsactiviteiten.