Studentenvakbond wil veel meer geld voor mislopen basisbeurs

Joris Habraken
Illustratie: Joris Habraken

Een druppel op een gloeiende plaat. Zo noemt studentenvakbond LSVb de één miljard euro die het nieuwe kabinet uittrekt voor studenten die de basisbeurs zijn misgelopen.

Voor nieuwe studenten is de basisbeurs afgeschaft per september 2015. Het komende kabinet wil weer een basisbeurs invoeren per september 2023. Dat is vandaag bevestigd in het nieuwe coalitieakkoord.

Maar wat te doen met studenten die de basisbeurs zijn misgelopen? Moet je die volledig schadeloos stellen? Daar heeft het kabinet niet voor gekozen. In totaal is er een miljard euro uitgetrokken voor compensatie.

De oud-studenten kunnen straks kiezen: korting op hun studieschuld of een voucher voor extra onderwijs. Over de bedragen per student is nog niets bekend.

Minder
De eerste lichtingen studenten zonder basisbeurs (pechstudenten) kregen een voucher van zo’n tweeduizend euro toegezegd. De nieuwe compensatie wordt vermoedelijk lager. In totaal gaat het om meer dan een miljoen studenten. Als daar een miljard voor is uitgetrokken, dan zou het dus om zo’n duizend euro per student gaan.

In een snelle persreactie zegt LSVb-voorzitter Ama Boahene: “Het is ontzettend goed nieuws dat er eindelijk een einde komt aan het leenstelsel, maar compensatie voor de leenstelselgeneratie mag niet ontbreken.”

Studenten met torenhoge schulden staan tien-nul achter op generatiegenoten, vindt Boahene. “Ze hebben vaak een studieschuld van tienduizenden euro’s. Het is onacceptabel om hen daarmee te laten zitten.”

Scenario’s
Eerder dit jaar zetten ambtenaren scenario’s voor het compenseren op een rij. Daar kwamen bedragen tussen de 1,4 en 11 miljard euro uit.

De plannen van de politieke partijen liepen uiteen. Zo had het CDA slechts 100 miljoen euro voor de compensatie in gedachten en de ChristenUnie 3,3 miljard. D66 noemde de compensatie niet rechtstreeks en de VVD wilde het leenstelsel liever behouden.

Andre

ik vindt het vooral uitermate jammer dat de MBO student wordt vergeten dat vindt ik heel jammer. ik weet dat ze misschien wat minder studie schuld hebben maar laat ze niet in kou staan.

2022-01-13 20:31:03

Lars

Wat dacht je van al het college geld van een student bij elkaar optellen en dat geven als compensatie dat is het eerlijkste en dan blijven de studenten die hebben geleend voor lang leven de lol hun schulden behouden.

2021-12-28 10:20:00

Petra Horstink

Wij hebben 2 zonen die vallen onder de "pechstudenten". Er zal, hoe dan ook, een fatsoenlijke compensatie moeten komen voor deze studenten die inmiddels met een behoorlijke schuld afstuderen. voorstel: geef deze studenten alsnog de beoogde beurs.

2021-12-22 16:50:52

Ramon

Studenten compenseren die in het wilde weg geleefd hebben? Niet mee eens. Maar bewijzen welke studenten (geprofiteerd) geleend hebben om plezier te maken (lang leve de lol) en studenten die het echt gebruikt hebben voor studiekosten ed. HOE?

2021-12-20 11:47:15

Henriette

5 jaar bijbaantje om studie te bekostigen zonder te hoeven lenen. Hadden we beter kunnen lenen dan? Of krijg je dan ook een compensatie?

2021-12-17 12:32:44

Johan

100 miljoen is zeker te weinig. Ik snap de verontwaardiging maar niet de toon in de reacties. Een aanvullende beurs is er toch nog. Zelf heb ik ook nooit een cent beurs gehad. Mijn ouders waren niet rijk en ik heb voor mijn studie gewoon gewerkt.

2021-12-16 12:20:13

Klaas

Inderdaad een schandalige regeling. Mijn beide dochters studeren (de ene al 5 jaar, de andere 2). Beiden geen cent basisbeurs. Ze hebben zich een slag in de rondte gewerkt om een beperkte lening te hoeven hebben. Volledige compensatie!

2021-12-16 08:42:57

J. Wolff

Het is toch schandalig om de lichting studenten die onder het leenstelsel vallen slechts deels te compenseren voor misgelopen studiebeurs. Ik roep alle studenten, oud-studenten en hun ouders op hier keihard tegen te demonstreren.

2021-12-15 18:51:41