Studenten winnen met bedrijf SaniTest titel Ondernemer van het Jaar 2022

Tweedejaarsstudenten Ondernemerschap & Retail Management winnen met hun bedrijf SaniTest de titel Avans Ondernemer van het Jaar 2022. SaniTest is een online platform dat medische producten en diensten aanbiedt. Zo kun je er bijvoorbeeld zonder verwijzing een soa-test kopen. Ook wonnen ze de publieksprijs.

Alle studenten die een eigen bedrijf hebben, konden zich inschrijven voor de verkiezing van Ondernemer van het Jaar 2022. De jury kiest één winnaar die naast de titel duizend euro ontvangt om te investeren in het bedrijf en een-op-een coachingsessies krijgt. Ook wordt tijdens de show een publiekprijs uitgereikt. De winnaar daarvan mag een professionele promovideo laten opnemen.

SaniTest
Xander Coopman, Tarik Sakuncy, Robin Loonen en Rijk Broess hebben het bedrijf SaniTest opgericht. De onderneming biedt in samenwerking met een ziekenhuis* zwangerschapstesten, coronatesten en soa-testen aan via hun website. “De producten die we aanbieden zijn kwalitatief beter dan bijvoorbeeld een zwangerschapstest van Kruidvat. Het zijn testen die geanalyseerd worden in een laboratorium waardoor de uitslagen veel nauwkeuriger zijn”, vertelt Xander.

De ondernemers namen afgelopen donderdag zowel de ondernemersprijs als publieksprijs in ontvangst. Tot grote verrassing van de studenten. Xander: “Ik heb veel vertrouwen in mezelf, maar zeker ook in SaniTest. Ik denk dat we een enorme maatschappelijk impact kunnen maken. Dat we bij de laatste vijf zouden eindigen had ik sowieso wel verwacht, maar dat we de juryprijs én de publieksprijs hebben gewonnen, is natuurlijk wel heel lekker.”

Bij elkaar geraapt zooitje
Anderhalf jaar geleden moesten de studenten in hun opleiding Ondernemerschap & Retail Management een bedrijf starten. “Wij waren de enigen die geen mensen of connecties hadden. De overgebleven vier die samengingen zonder elkaar te kennen, zijn anderhalf jaar later de beste ondernemers van Avans. Dat is wel leuk”, vertelt Xander trots.

Toekomst
Het idee begon in eerste instantie klein. “We kochten eerst alleen coronasneltesten in. Nu zijn we bezig de stap te zetten naar andere testen. Denk aan een allergietest en schildklieronderzoek.” De studenten hopen eind dit jaar minimaal tien verschillende testen aan te kunnen bieden.

Daarna willen de studenten met meerdere ziekenhuizen samenwerken. “Ik denk dat als wij een landelijk netwerk van ziekenhuizen hebben, we veel meer betrouwbaarheid uitstralen. Daarnaast hopen we natuurlijk heel veel testen aan te kunnen bieden. We willen eigenlijk een soort bol.com van de medische wereld worden.”