Avansdocenten over het afscheid van Queen Elizabeth: ‘Dit is ’the end of an era”

Bron: NOS. Screenshot live-uitzending staatsbegrafenis Queen Elizabeth bij de NOS

Voor docent Engels Rosalind van Aalen-Grant is het vandaag een dag met een zwart randje, voor haar collega Bryn Davies is het er een zoals ieder ander. Punt sprak met twee Britse Avansdocenten over het overlijden en de staatsbegrafenis van Queen Elizabeth.

Op haar computerscherm is ze aan het werk, maar op haar telefoon is Rosalind van Aalen-Grant, docent aan de opleiding Technische Bedrijfskunde in Den Bosch, vandaag vooral bezig met de uitvaart van Queen Elizabeth. Ze twijfelde zelfs om te gaan werken en zich ziek te melden maar een dagje spijbelen zat er toch niet in. “Dan was ik vast door de mand gevallen want één en één is twee. Dat zou te opvallend zijn”, vertelt ze. De docent Engels bedacht wat slims: ze zette de uitvaart aan tijdens haar lessen. “Daar ontstonden goede vragen van studenten uit, dus ik heb het gebruikt als lesstof met een actuele aanleiding.”

End of an era
Toen op donderdag 8 september het nieuws naar buitenkwam dat Queen Elizabeth was overleden, liet Van Aalen-Grant wel een paar traantjes. Ze is vandaag ook in het zwart gekleed, omdat het voor haar toch een dag met een zwart randje is. “Het voelt voor mij, en voor vele Britten, als ‘the end of an era’. Dat iemand zo lang op de troon zit, gaan we waarschijnlijk niet meer meemaken.” Dat, en de trots van het volk, is volgens haar dan ook de reden dat de Britten massaal afscheid nemen van hun Queen en urenlang in de rij staan. “Twaalf uur lang in de rij staan om een laatste groet te brengen, gaat mij een beetje te ver. Ik denk dat ik wel naar Londen was gegaan als ik toevallig in Engeland was.”

The Queen was voor de docent Engels een voorbeeld van beleefdheid. De mooiste herinnering die ze aan haar heeft was toen zij tijdens haar 70-jarig jubileum naar het Britse volk zwaaide vanaf het balkon. “Op dat moment kreeg ik het gevoel dat het weleens een van de laatste keren kon zijn dat we haar in het openbaar zouden zien.” Ook alle beelden die gemaakt zijn van Queen Elisabeth met haar hondjes en kleinkinderen, staan op haar netvlies gegrift. “Daarin zag je de zachte kant van de koningin.”

Gewoon doorgaan
Haar Britse collega Bryn Davies, die lesgeeft aan bij de opleiding Werktuigbouwkunde in Den Bosch, kijkt heel anders aan tegen het ‘lange’ afscheid van The Queen. Wat hem betreft is er gewoon iemand overleden en kan het Britse volk door. “Die tien dagen van rouw, daar heb ik niets mee. Men ziet nu vooral de goede kanten van Queen Elisabeth, maar er zijn tijdens haar heerschappij ook keuzes gemaakt die niet goed uitpakten voor Engeland.”

Over troonopvolger King Charles III hebben beiden nog hun twijfels. “Wij Britten zijn ‘not easy to forgive and forget’, en Charles kent toch wel een rumoerige geschiedenis. Hij zal aan het Britse volk moeten bewijzen dat hij een geschikte troonopvolger is”, zegt Van Aalen-Grant.

Sinds de dood van Queen Elizabeth ligt het Verenigd Koninkrijk plat. Het land is al tien dagen in rouw en op de dag van de uitvaart is zelfs iedereen verplicht vrij. Of dat ook zal zijn als Koning Willem-Alexander komt te overlijden? Van Aalen-Grant denkt van niet. “Ik heb het idee dat het koningshuis in Nederland minder leeft dan in Engeland. Daar is men echt trots op hun koningin. Het voelt hier een stuk afstandelijker tussen de koning en het volk.”