Opleiding Chemie blikte terug en nam afscheid

Lobke Maas en Will Kuijpers

Hoewel de opleiding Chemie in Den Bosch inmiddels alweer twaalf jaar bestaat, werd deze zomer nog even stilgestaan bij het tienjarig jubileum met een reünie. Ook namen collega’s en oud-studenten afscheid van Will Kuijpers, die als opleidingscoördinator lang aan de opleiding verbonden was.

Veel oud-studenten – zelfs van de eerste lichting – van Chemie in Den Bosch zagen elkaar terug bij het afscheid van Will Kuijpers. “Die eerste lichting merkte heel duidelijk dat ze onderdeel waren van iets nieuws”, vertelt de voormalig opleidingscoördinator. “Ze hebben die eerste jaren als leuk ervaren, het was een hecht clubje.”

“In het begin was het improviseren, er waren ook lessen in de avond”, vertelt Kuijpers over die jaren. De opleiding maakte voor de praktijklessen gebruik van de labs bij de HAS Hogeschool. Dat kon toen nog, want het eerste jaar startten er negentien studenten. “Na een tijdje werden we te groot”, zegt Kuijpers. “Ons studentenaantal groeide, en bij de HAS ook. Daarom moesten we op zoek naar een andere locatie.”

Nieuw gebouw
Lobke Maas, hoofdinstructeur praktijkonderwijs, studeerde zelf in Breda en werkt al sinds het begin bij Chemie in Den Bosch. In april 2014 werd duidelijk dat de opleiding naar een nieuw gebouw ging verhuizen. “Dat was toen nog casco en in september moesten we daar met de lessen beginnen.” Kuijpers: “In recordtijd is daar iets neergezet, waaronder twee grote labs, theorielokalen en werkplekken.” In dat jaar begonnen er al tachtig nieuwe studenten aan de opleiding.

“Ik ben Avans erkentelijk dat ze dat gedaan hebben”, zegt Kuijpers. “Als opleiding moesten we toen gaan laten zien dat we bestaansrecht hadden. Het was een paar jaar wel spannend of we het zouden gaan redden.”

Kleinschalig
De verdiepingen van het gebouw aan de Parallelweg in Den Bosch werden betrokken met het idee dat het voor vijf jaar zou zijn. “Daarna zou de opleiding teruggaan naar het hoofdgebouw aan de Onderwijsboulevard”, zegt Maas. Toch zien de twee vooral voordelen van het ‘eigen’ gebouw voor studenten. “Ze komen hier alleen studiegenoten tegen. De sfeer is goed. Dat het kleinschalig is, wordt als positief gezien.” Kuijpers: “Dat geven studenten ook aan in de NSE, daar scoren we al jaren hoog.” Sinds 2012 voerde de Bossche Chemieopleiding jarenlang de ranglijst aan.

“Als ik na de open dagen bij de intakegesprekken aan studenten vroeg waarom ze voor de opleiding gekozen hadden, gaven ze vaak de fijne sfeer als reden”, vertelt Kuijpers. “Die speelt een grote rol bij het maken van hun keuze.” Maar de voormalig opleidingscoördinator meent dat mond-tot-mondreclame van studenten altijd de beste pr voor de opleiding is geweest. Net als de jarenlange nummer-1-positie.

Binnenlopen
Maas denkt dat niet alleen de kleinschaligheid ‘scoort’ bij studenten, ook de toegankelijkheid van de docenten. “Bankjes waarop studenten kunnen zitten tussen de lessen door, staan vóór de ruimtes met werkplekken voor docenten.” Studenten kunnen dus heel makkelijk binnenlopen. Ook tussen de docenten onderling zijn de lijntjes kort, omdat het een klein team is. Maas: “Ik vind het fijn om op deze locatie te werken. Ik ken alle studenten, je maakt makkelijk contact.” Kuijpers lacht: “Dat kan voor studenten ook nadelig zijn, steeds dezelfde docenten.”

Al die voordelen van een eigen gebouw en de kleinschaligheid vielen weg door de coronapandemie. “Die had grote impact op de sfeer”, merkte Maas. “Normaal werd tijdens de introductie een band gesmeed tussen de eerstejaars, binnen een paar maanden kennen ze elkaar allemaal”, zegt Kuijpers.

Nu niet. De lichting studenten die in 2020 met de opleiding begon, mocht wel practica doen, maar daarna niet blijven hangen om bijvoorbeeld projecten te bespreken. Maas zag dat studenten moeite hadden met sociale interactie, toen ze weer alle lessen op school mochten volgen. “Ze moesten er ook aan wennen om in een lokaal te zitten. Die sfeer van voorheen lijkt gelukkig weer terug te komen.”