Politie waarschuwt voor telefonische oplichting onder (internationale) studenten

Afbeelding ter illustratie

De Nederlandse politie is een campagne gestart om vooral internationale studenten te waarschuwen voor een nieuwe vorm van telefonische oplichting. Via een ‘telefoontje’ worden zij zo verleid tot het delen van persoonlijke informatie, waarna criminelen er met het geld van slachtoffers vandoor gaan.

De vorm van oplichting gaat als volgt: nietsvermoedende slachtoffers zien op hun telefoonscherm een oproep binnenkomen van de Police, Justice Department of Supreme Court. Aan de lijn hangt dan een zogenaamde medewerker van die overheidsinstantie, die je vertelt dat je dat je op een internationale arrestantenlijst staat of dat je om andere redenen een hoge boete moet betalen. Daar helpen ze je graag mee, wanneer je je persoonsgegevens als je BSN-nummer deelt en bepaalde software op je telefoon of computer installeert. Dat zijn apps als TeamViewer of Anydesk. Wanneer je daarin trapt, halen daders vervolgens flinke bedragen van je rekening.

Hoewel het voor veel mensen vaak duidelijk is dat het in deze gevallen om oplichting gaat, hebben zich er bij de politie de laatste maanden al meerdere slachtoffers gemeld die duizenden euro’s zijn kwijtgeraakt. Onder wie studenten. Met de campagne wil de politie daarom iedere student, maar vooral nieuwe internationals in Nederland meegeven dat overheidsinstanties nóóit naar betaalgegevens vragen, en ook niet om software op je telefoon of computers te installeren.

Extra kwetsbaar
De reden dat de campagne vooral op internationale studenten in Nederland is gericht, is omdat zij vaak nog niet op de hoogte zijn van hoe de overheid in Nederland communiceert en werkt. Daardoor zijn zij sneller geneigd te denken dat een telefoontje echt is. ‘’We willen benadrukken hoe belangrijk dit is. Als internationale student is het vaak best moeilijk om wegwijs te worden in een land dat je niet goed kent. Deze jongeren zijn extra kwetsbaar en voorkomen is beter dan genezen, zeker omdat het lastig is hen te helpen als ze eenmaal zijn opgelicht’’, is te lezen in een bericht dat naar Avans Hogeschool is gestuurd door de afdeling Cybercrime van de politie.

Nu deze periode de hogescholen en universiteiten weer beginnen, slaan daders vaker toe dan daarvoor. Daarom heeft de politie naast bovenstaande video ook een lijst van tips gegeven die je kunnen helpen oplichting te voorkomen.

1. Hang gelijk op bij een dergelijk telefoontje, ook bij twijfel.
2. Als een ‘medewerker’ je vertelt dat je een ander nummer moet bellen, Google dit nummer dan zelf altijd voor je belt en wacht tot iemand aan de lijn kan bewijzen dat het echt is.
3. Ben je toch slachtoffer geworden? Neem dan zo snel mogelijk contact op met je bank en de politie. Dat kan via 09008844. Een misdrijf melden kan via deze link.