Student in het buitenland: relaxte Australiërs en dure biertjes

Heleen Schaap, student Commerciële Economie

Hoewel het in Sydney nu lente is en de zomer in aantocht is, was het nog niet heel zonnig, vertelt Heleen Schaap. Ze studeert Commerciële Economie (CE) in Breda, maar loopt op dit moment stage in Australië. “Dat had ik niet verwacht, ik heb vooral zomerkleren meegenomen.”

Heleen regelde zelf een stageplaats. Dat ze stage wilde lopen in het buitenland, stond voor haar wel vast. Ook dat het een westers land moest zijn, waar Engels wordt gesproken. Via via hoorde ze over het bedrijf Sunnylife, dat zomerse producten als floats voor in het zwembad, strandstoelen en spellen produceert. “Op LinkedIn zocht ik op wie in Australië head of sales is, stuurde een mail en twee dagen later had ik een stageplek.”

“Wanneer kun je zo lang naar de andere kant van de wereld?”, verklaart de CE-student haar keuze voor Australië. Op 27 juli stapte ze in het vliegtuig, zodat ze na aankomst nog tijd had om woonruimte te zoeken. “Het wordt afgeraden om dat op afstand te doen, het is beter om een kamer in het echt te bekijken. Toen ik aankwam waren er nog geen andere studenten. Dat was in mijn voordeel.”

Ze vond een kamer in de wijk Surry Hills, centraal gelegen in Sydney, in een huis met elf voornamelijk internationale studenten. “Ze denken anders over hygiëne, laat ik het zo zeggen”, vertelt Heleen. Om haar verblijf in Australië te bekostigen, maakt ze wekelijks de gezamenlijke ruimtes – badkamers, gangen en keuken – tegen betaling schoon.

Onbetaald
Ze moet wel, want haar fulltime stage is onbetaald. “Ik heb altijd gezegd dat ik dat niet zou doen, maar een andere stageplek vinden vanuit Nederland zou moeilijk geweest zijn.” En hoewel ze achter haar keuze staat, levert het wel stress op. “Naast het schoonmaken werk ik twee avonden in de week in een pizzeria, in de bediening. Mijn ouders hebben gezegd dat ze me helpen als het niet lukt om rond te komen. Maar ik wil niks vragen, ik probeer het zelf te regelen.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Australië is niet het beste land om onbetaald stage te lopen. “Een biertje kost 11 dollar, dat is omgerekend 7 euro. Ook groente en fruit is duur. Voor mijn kamer betaal ik twee keer zoveel als ik in Nederland betaal. Door de inflatie in Nederland wordt het verschil wel kleiner.”

Camper
Gelukkig is haar stagebedrijf flexibel. Ze mag eerder weg als ze in de pizzeria moet werken en kan een paar dagen vrij nemen als haar zusje binnenkort naar Sydney komt. “Ze is nu aan het reizen in Nieuw-Zeeland en komt anderhalve week langs.” Als Heleen haar stage heeft afgerond, komen ook haar ouders naar Australië. “We huren samen een camper en rijden van Adelaide terug naar Sydney.”

Over Australiërs is Heleen positief. “Ze zijn heel open. Mijn stagebegeleider voelt als een tweede moeder. Ze is heel relaxed. Ik ben vaak heel gefocust als ik aan het werk ben. Mijn collega’s zeggen vaak: ‘Neem je tijd’ of ‘Rustig aan’. Maar dat remt me soms juist af.” De stage is dan wel onbetaald, Heleen draait gewoon mee op de salesafdeling. Daarnaast voert ze haar eigen onderzoek uit. “Als ik op mijn laptop werk en mijn oortjes in heb, weten collega’s dat ik daarmee bezig ben.”

Tijdsverschil
In de eerste weken aan de andere kant van de wereld leerde de CE-student twee Nederlandse meisjes kennen waar ze een paar dagen mee naar Melbourne is geweest. “Ik zit ook in een groepsapp met Nederlanders. Dat begon met vijftien mensen, nu zitten er al 108 in. Maar daar doe ik verder niks mee, daar heb ik geen behoefte aan. Wel vind ik het fijn om af en toe Nederlands te praten.”

(Tekst gaat verder onder de foto)

Contact met het thuisfront is door het tijdsverschil best lastig, merkte Heleen. Het is in Sydney 9 uur later dan in Nederland. “Daardoor is mijn relatie uitgegaan. Hoe ik me voel, verschilt per dag. Maar alsnog vind ik het de moeite waard om hier stage te lopen. Het is eng, maar ook financieel komt het wel goed. Hier kan ik de rest van mijn leven op terugkijken.”

Marlies

Hi Heleen, Geweldig te zien hoe je jezelf uitdaagt en blijft ontwikkelen, mooi artikel en leuke foto’s. Marlies

2022-11-06 19:45:26

Remco van Oosterom

Leuk geschreven artikel Heleen en Suzanne!

2022-10-31 21:29:06