Eerste prijs voor toegepast onderzoek voor 3D-geprinte protheses

Naast de winnaars staat juryvoorzitter Ingeborg van der Ven.
Fotograaf: Sven Weijman.

Een team van Zuyd Hogeschool won woensdag de eerste prijs bij de RAAK-Awards voor toegepast onderzoek. Het ontwikkelde een methode om protheses op maat te maken met een 3D-printer.

Het onderzoeksproject Ergotherapie en DIY-technologie van Zuyd Hogeschool sleepte de hoofdprijs van tienduizend euro in de wacht. Onderzoeker Monique Lexis, die de prijs in ontvangst nam, verbetert met haar team de hulpmiddelen voor mensen met een beperking.

De RAAK-awards worden jaarlijks uitgereikt op het congres van regieorgaan SIA, dat dit jaar in Leiden plaatsvond. De onderzoeksfinancier van het hbo steunt praktijkgericht onderzoek tot nog toe met jaarlijks 60 miljoen euro. De winnaars zijn gekozen uit een shortlist van zes genomineerden.

Passende protheses
Reguliere lichaamsprotheses passen soms niet goed. Met een 3D-printer kunnen ze makkelijker en goedkoper op maat gemaakt worden, zo lieten de onderzoekers van Zuyd Hogeschool in hun project zien.

Het team heeft het printen twee jaar lang getest en werkte samen met onder meer ergotherapeuten en technici. Dat resulteerde in een handleiding en workshops met instructiemateriaal. De jury prees de onderzoekers van Zuyd daarbij ook om hun publicaties in vakbladen en om hun bespiegeling op de Europese regels voor protheses.

Wenteltrappen, stadsparken en ramen
De tweede prijs van 5.000 euro ging naar het project Konkreter van Hogeschool Saxion. Deze onderzoekers gebruiken 3D-printers voor heel andere toepassingen. Ze printen bijvoorbeeld wenteltrappen van vloeibaar beton.

De Hanzehogeschool Groningen sleepte de derde prijs van 2.500 euro in de wacht voor onderzoek naar de ontwikkeling van duurzame stadsparken.

Ook de publieksprijs ging naar Zuyd Hogeschool voor onderzoekers van het project Windows for the Future. Zij hebben beter isolerende ramen ontworpen.