Studentondernemer Adelina verkoopt zes fruitsappen: ‘Hopelijk kan ik hier mijn werk van maken’

Adelina Sylejmani

Een biologisch sapje, zonder kunstmatige toevoegingen. Dat vormt het concept van Dutch Juices, opgezet door student Business Innovation Adelina Sylejmani. De tweedejaarsstudent startte het bedrijf in coronatijd op en verkoopt inmiddels zes smaken.

Het was een doorn in het oog van Adelina: mensen die massaal naar de supermarkt gingen om sapjes uit de koeling te pakken, in de veronderstelling dat ze daarmee een gezond product kochten. Want waar veel producenten er volgens haar alles aan doen om het te laten lijken alsof het een verantwoorde keuze is om hun producten te kopen, is dat niet altijd het geval. “Mensen weten niet dat er veel suiker en water in dat soort producten zit, in plaats van sap. Dat wilde ik veranderen”, vertelt de tweedejaarsstudent. “Ik wil 100 procent sap verkopen, echte kwaliteit leveren.”

Dat de Avansstudent bij een gezond product uitkwam voor haar eigen onderneming, komt niet uit de lucht vallen. Haar familie heeft een bedrijf dat zich richt op de verkoop van bioproducten. “Daardoor ben ik daar zelf ook altijd erg in geïnteresseerd geweest”, zegt ze.

Geen geur- en kleurstoffen
Adelina verkoopt met Dutch Juices momenteel zes verschillende sappen, bestaande uit 100 procent natuurlijk sap. Haar producten bevatten geen geur- en kleurstoffen en suikers. Dat komt doordat het sap wordt gepasteuriseerd. Dat houdt in dat het tot een bepaald aantal graden wordt opgewarmd, waardoor de bacteriën worden verwijderd en de vitamines en mineralen behouden blijven. “Zo blijft het beste over om te bottelen in flessen van 250 mililiter. Perfect om mee te nemen in je tas of naar school.”

Dutch Juices

Nieuwe smaken
Nieuwe smaken voor Dutch Juices bedenkt Adelina zelf en in samenspraak met het bedrijf dat de productie uitvoert. “We gaan net zo lang door tot we de juiste smaak hebben gevonden. Omdat ik een pietje precies ben, doe ik er alles aan om tot de juiste smaak te komen. Pas wanneer we tevreden zijn, gaan de smaken in de verkoop”, vertelt ze.

Verkoop in Avanskantines
Het verkopen van de sappen gebeurt nog niet zo lang, dus verkoopcijfers kan de ondernemende student nog niet geven. Wel merkt ze dat er veel interesse is in haar product. Zo staat ze zaterdag op de markt in Weert met haar product, probeert ze ziekenhuizen en kantines te bereiken en deelde ze haar producten al eens uit tijdens een diploma-uitreiking op Avans. “Dat was heel leuk. Ik verwachtte niet dat studenten mijn sapjes lekker zouden vinden, omdat ze van specifieke smaken houden. Mijn sapjes zijn van puur fruit, dat is heel anders dan bijvoorbeeld Fanta”, aldus Adelina. Om Dutch Juices ook in Avanskantines aan te kunnen bieden, is een doel. “Er worden nu namelijk heel wat ongezonde frisdranken verkocht.”

Etiketten
In de jaren tussen 2019 en nu, verrichtte Adelina onderzoek naar haar concurrenten en wet- en regelgeving. Want zomaar iets op de markt brengen kan niet, daar komt heel wat bij kijken. Zo moet je je houden aan regels op het gebied van lettertypegebruik op etiketten en de grootte van letters en mag je niet zomaar elk ingrediënt in sappen verwerken. “Ook dat vond ik leuk. Ik ontwikkel mezelf continu en haal het uiterste uit mezelf. Ik doe alles om mijn bedrijf een succes te laten worden”, zegt Adelina. “Er komt wel veel bij kijken als het gaat om belastingen. Als beginnende ondernemer vind ik dat nog lastig en hoop daar in de loop van de jaren dan ook nog in te kunnen groeien.”

Wat de Avansstudent bij haar studie leert, zoals het maken van een SWOT-analyse of een business case, kan ze direct inzetten bij haar bedrijf. Mede daardoor is de combinatie van studeren en ondernemen goed te doen. Nu haar bedrijf up and running is, wil ze in de toekomst groeien. “Ik wil in zoveel mogelijk restaurants en kantines komen te staan, met meer smaken zoals passievrucht. En ik wil grotere flessen gaan verkopen”, vertelt ze hoopvol. “Hopelijk kan ik er mijn werk van maken. Ik vind het heel leuk en merk dat mensen enthousiast zijn. Met mijn sappen lever ik een lekker product. Dat hoop ik te kunnen blijven doen.”

Henk de Vries

Ik wens haar natuurlijk veel succes en goed ondernemerschap toe, maar met ruim 35 gram suiker per flesje (dat zijn 9 suikerklontjes!) is het nog altijd niet gezond en zit er meer suiker in dan in Cola. Fruitsuiker is ook gewoon 100% suiker.

2023-06-19 09:33:44