ORM-student Alexander staat met zijn bedrijf in de Food100

Alexander van Ooijen

In de Food100-lijst staan mensen die zich inzetten voor ‘beter en eerlijker eten en drinken voor iedereen’. Een van hen is Alexander van Ooijen, tweedejaarsstudent Ondernemerschap & Retail Management (ORM) in Breda. Zijn bedrijf Bioboerderijvlees loopt pas een half jaar, toch wist hij al een plek op de lijst te veroveren.

Dat hij in de Food100-lijst staat noemt Alexander “een opsteker”. Hij staat er tussen andere ‘verduurzamers’ onder de 35 jaar. De vermelding leverde hem al wat mailtjes op van bedrijven die willen samenwerken.

In het eerste jaar van zijn opleiding ORM moest de student een bedrijf opzetten. Hij dacht aan een goede vriend die op een boerderij in Teteringen woont. Zijn vader, de boer, verkoopt het biologische vlees dat hij produceert vooral aan familie en kennissen. Waarom niet online zodat hij meer consumenten bereikt? Boer Emiel reageerde positief op het voorstel van Alexander en het idee voor een bedrijf was geboren.

Verspilling voorkomen
Via bioboerderijvlees.nl biedt de ORM-student pakketten met vlees aan. ”Daar heb ik voor gekozen omdat dat duurzamer is. Ik verkoop niet alleen een kogelbiefstukje, maar in de pakketten zit vlees dat afkomstig is van verschillende delen van de runderen. Dat voorkomt verspilling.” Bovendien krijgt de boer zo een betere prijs voor zijn vlees. Alexander bezorgt het vlees zelf, in Breda en de randgemeentes.

Dat vlees is afkomstig van brandrode runderen, een Nederlands ras. Die worden gehouden op boerderij Heining & Hoef, die biologisch, natuur-inclusief en circulair is. De runderen grazen in de polders bij Teteringen en Breda-Noord en in gebieden van Staatsbosbeheer, behalve in de winter, dan staan ze op stal. Het vlees is biologisch en officieel gecertificeerd. Er wordt dus geen gebruik gemaakt van kunstmest of bestrijdingsmiddelen, de runderen krijgen geen genetisch gemodificeerde soja te eten en geen kunstmatige toevoegingen. Afgelopen zomer kon Alexander ook biologisch varkensvlees aan zijn assortiment toevoegen. Daarvoor werkt hij samen met BoerBas uit Rucphen.

Meer biologisch
Stap voor stap bouwde hij vorig studiejaar aan zijn onderneming. Hij kon daarbij meteen toepassen wat hij op zijn opleiding leerde, bijvoorbeeld bij het schrijven van het businessplan. Ook uit zijn netwerk kreeg hij de nodige hulp. Zo dacht zijn broer mee over de marketing van het bedrijf en hielp zijn vader bij het schrijven van de teksten voor de website.

Alexander eet zelf steeds meer biologisch. “Het is echt lekkerder.” Toch is van alle producten die de consument koopt maar 2 tot 3 procent biologisch. “De biologische markt is wel aan het groeien”, zegt de student. “Er zijn ook steeds meer biologische boeren, maar het is lastig om de consument te bereiken.” Met zijn website hoopt Alexander dat makkelijker te maken.