Recensie: documentaire Beckham is portret van sympathieke voetballer die meer was dan alleen dat

David Beckham had het tijdens zijn voetballoopbaan ogenschijnlijk allemaal. Hij speelde bij de grootste clubs, had de looks van een model en een van de mooiste traptechnieken. Dat de carrière van de Engelsman niet alleen maar van een leien dakje ging, laat de populaire Netflixdocumentaire Beckham zien. Als kijker krijg je een inkijkje in zijn jeugd, carrière, relatie met de roddelpers en huidige leven. Dat gaat gepaard met een lach, maar ook met een brok in de keel.

Veel jonge voetballers, onder wie de auteur van dit stuk, wilden vroeger op pleintjes en op het veld niets liever dan David Beckham zijn. Met beide voeten kon hij de bal neerleggen waar hij maar wilde. Als kijker zie je aan het begin van de documentaire, die inmiddels al miljoenen keren bekeken is, hoe Beckham aan het begin van de jaren negentig in zijn jeugd gescout wordt door de club Manchester United, zijn eerste contract tekent en kennismaakt met manager Sir Alex Ferguson. Het blijkt de opmaat naar een voetbalcarrière vol glitter en glamour.

Spice Girls
Beckham houdt niet alleen van voetbal, maar ook van mode en snelle auto’s, hij doet modellenwerk, tekent lucratieve sponsordeals en wisselt vaker van kapsel dan dat beloftes over rente op studieschulden gemaakt worden. Leuk is het om te horen hoe zijn oud-ploeggenoten, die zoiets net als de rest van de wereld nog nooit meemaakten, hierover vertellen in de documentaire. Niets wat Beckham doet blijft ondertussen onopgemerkt door de Britse roddelpers. Dat wordt naar een hoger niveau getild wanneer hij een relatie krijgt met Victoria Adams, een van de Spice Girls. De twee zijn binnen no-time het beroemdste celebrity-koppel dat er eind jaren 90 en aan het begin van de zero’s is. Privébeelden van de twee sterren laten zien hoe verliefd de twee zijn, maar ook dat het niet altijd even makkelijk is om zo beroemd te zijn.

De sympathiek overkomende Victoria speelt een grote rol in de documentaire. Rozengeur en maneschijn blijkt het niet altijd te zijn geweest, zeker wanneer ze vertelt over een leven in de schijnwerpers met kinderen zonder enige vorm van privacy. En dan was er ook nog het gerucht over een affaire van haar man. Wel is er, net als in de hele documentaire, genoeg ruimte voor luchtige momenten. Viraal gaat de scène waarin ze vertelt over haar jeugd, waarin ze beweert te zijn opgegroeid als ‘working class‘.

Waar Beckham tijdens zijn voetballoopbaan omringd werd door paparazzi en drukte, is hij in de vierdelige serie vooral thuis in rust te zien. Zo zie je de ontwapenend aardige Beckham als imker bij zijn eigen geproduceerde honing, zet hij potjes kruiden op de juiste plek in een al overschoon huis en inspecteert hij nauwkeurig zijn kledingkasten die groter zijn dan de gemiddelde studentenkamer.

Prestatiedruk
De documentaire schroomt niet om in te zoomen op mindere periodes in zijn carrière. Zo gaat een groot gedeelte over zijn grootste dieptepunt: het WK voetbal van 1998. De dan 23-jarige Engelsman speelt met zijn land tegen Argentinië. De druk van een verwachtingsvol Engeland op zijn schouders wordt Beckham te veel; hij krijgt een rode kaart. Engeland wordt uiteindelijk uitgeschakeld, met Beckham als absolute zondebok voor de hele natie. In de documentaire vertelt de Engelsman, die zelfs doodsbedreigingen ontving, twintig jaar later nog steeds zichtbaar geëmotioneerd over het gevoel van leegte dat hij tot lang daarna ervaarde.

Vrije trap
Ook veel hoogtepunten van de voetballer komen aan bod. Engeland speelt in 2001 de allesbeslissende kwalificatiewedstrijd tegen Griekenland en mag niet verliezen om zich nog te plaatsen voor het WK van 2002, maar komt al snel op achterstand. Tot een volhardende Beckham, die nog steeds overal waar hij komt wordt uitgefloten vanwege ’98, in de laatste minuten een vrije trap mag nemen, zijn handelsmerk. Wat daarna volgt, en wat in de documentaire indrukwekkend wordt weergegeven door telkens te schakelen tussen een commentaar gevende Victoria, zijn moeder, jeugdvriend en ploeggenoot Gary Neville, zijn coach Sir Alex Ferguson en Beckham zelf, zou in een Hollywood-script geschrapt worden vanwege het hoge clichégehalte.

Na zijn jaren in Engeland vertrekt de dan mondiale superster in 2003 naar Real Madrid, om bij de grootste club ter wereld te spelen. Leuk voor voetbalfans: ook hier komen toenmalige ploeggenoten als Figo, Ronaldo en Roberto Carlos aan het woord. Dat is ook wat de documentaire sterk maakt: regisseur Fisher Steven heeft een enorme groep aan bekenden van Beckham bereid gevonden om deel te nemen aan de serie. Fans kunnen hun hart ophalen met interviews, anekdotes en archiefbeelden uit Beckhams loopbaan die in 2013 eindigde. En hoewel de documentaire vanaf zijn tijd in Spanje grotere tijdssprongen maakt, komen de meest belangrijke momenten alsnog aan bod.

Dat er daarnaast ruimte is voor thema’s als mentale gezondheid in combinatie met een komische noot en nostalgische beelden uit de jaren negentig en zero’s, maakt Beckham een kijktip. Als je net zoals de auteur van dit stuk elke zondagochtend op een voetbalveld zonder publiek zo goed probeert te zijn als de Engelsman in zijn beste dagen, maar ook als je geen idee hebt wat buitenspel is.