Avans-alumnus Gido maakt vlammenwerpers voor de grootste festivals

De vlammenwerpers van bedrijf MAGIC FX in actie

De vlammenwerpers die je op de mainstage ziet op Defqon1 en Tomorrowland, of de confettikanonnen bij Formule1? Die programmeert oud-Avansstudent Gido de Man. Hij is embedded software engineer bij MAGIC FX, het bedrijf dat special effects in de evenementenbranche verzorgt.

Gido studeerde Technische Informatica in Den Bosch, waar hij in 2020 afstudeerde. Niet lang daarna ging hij aan de slag bij MAGIC FX in Boxtel, een bedrijf dat hij al kende toen hij nog op de middelbare school zat in hetzelfde dorp. “We moesten tijdens de profilering Technasium een bedrijf vinden en daar een opdracht voor uitvoeren. Dat werd in mijn geval MAGIC FX. Na die opdracht hield ik contact met het bedrijf, waardoor ik later wist dat ze een software engineer zochten. En nu werk ik daar fulltime.”

Vlammenwerpers van MAGIC FX op Defqon1

Wat doe je precies als software engineer?
“Ik ben verantwoordelijk voor alle apparaten waar software in zit. Ik programmeer ze en zorg ervoor dat ze werken. Een gedeelte van onze apparaten werkt zodra er stroom op zit, andere apparaten werken met moederborden die moeten worden aangestuurd. Zoals rookmachines en vlammenwerpers, die ik momenteel vooral programmeer.”

Hoe is dat?
“Heel leuk. Mijn werk zie ik overal terug. Als ik op een groot festival ben, kijk ik eerst of ik een apparaat van ons zie staan op het podium. Die worden gebruikt op grote festivals, het Eurovisie Songfestival, maar ook in de Formule1. Bij de prijsuitreiking van de Grand Prix in Australië, die Max Verstappen won, zag je een apparaat dat ik had geprogrammeerd. Dat is heel gaaf. Tijdens het festival Tomorrowland stond ik op de mainstage bij de opbouw. Op die locaties kom je niet elke dag.”

Hoe ziet een werkdag er voor je uit in het vlammenteam?
“Dat varieert. Wij zijn de fabrikant en maken de apparaten. De ene dag schrijf ik software voor apparaten, de andere dag test ik ze buiten uit. Zoals een vlammenwerper waarvan de vlammen boven ons eigen dak uitkomen. En dan heb ik weer een dag dat ik meega naar evenementen.”

Jullie bedrijf werkt voor grote opdrachtgevers. Brengt dat een bepaalde druk met zich mee?
“Soms krijg ik halverwege de nacht een berichtje, waarin staat dat iets in een apparaat niet werkt. Dan voel ik de verantwoordelijkheid om mee te helpen en te zoeken naar een oplossing. Er is niets vervelender dan iets maken wat problemen geeft. We streven bij ons bedrijf naar premium kwaliteit. Op het gebied van de apparaten, maar ook op service. Ik werk in een jong team, waarin veel mensen werken omdat ze een passie voor de evenementenbranche hebben. Ik ook. Dan willen we dat een apparaat goed werkt.”

Welke rol speelt veiligheid in je werk? Vlammenwerpers zijn niet zonder risico.
“We testen al onze apparaten uitgebreid. Een vlammenwerper stuur je soms aan op 150 meter afstand van het podium: dan kun je niet altijd zien wie erboven hangt. Dus hebben we voor een veiligheidssysteem gezorgd dat mensen die dichter in de buurt zijn ook kunnen afschakelen, mocht dat nodig zijn. We verkopen onze producten aan specifieke klanten, niet zomaar aan iedereen. Omdat we marktleider zijn, kunnen we zo te werk gaan.

Een groot gedeelte van het bedrijf is ontstaan na de vuurwerkramp in Enschede in 2002. Toen kwamen er strengere regels rondom vuurwerkgebruik op evenementen, maar organisaties waren wel op zoek naar iets anders dat glinsterde. Toen ontstond het idee voor confettimachines, die ons bedrijf ook maakt. Dat werd de basis. Later kwamen daar grotere apparaten bij, zoals vlammenwerpers.”

Hoe bereidde Avans je voor op je werk en welke tips heb je voor huidige studenten?
“Goed, vooral in de projectsamenwerking. In mijn werk zit een gedeelte elektrotechniek. Dat was bij Avans ook onderdeel van mijn opleiding, daardoor kreeg ik de fijne kneepjes van de werking van hardware mee.

Als tip wil ik meegeven om out of the box te denken. Tijdens mijn studie op Avans moesten we voor een project een blog bijhouden. Dat vond ik niet van deze tijd, konden we niet beter vloggen? Dat mocht ik na een tijdje doen.

Ook is het belangrijk om qua werk iets te zoeken wat je passie is. Als je steeds op de klok kijkt tijdens je werk, houd je het niet lang vol. Programmeren was altijd al mijn hobby en is nu mijn werk geworden. Dat maakt het tof.”

Welke doelen heb je in de toekomst?
“In de toekomst willen we nog meer innoveren en ook om de duurzaamheid van apparaten kunnen we niet heen. Zo hebben we nu de ECO2JET ontwikkeld, die in tegenstelling tot gewone CO2-apparaten geen pure CO2 in de lucht blaast. Daar is de branche enthousiast over, de aanvragen kunnen we nu al haast niet aan.”