‘Wij zijn geen politieagenten’

Anderhalvemetercoach Jelle de Bruin aan de Lovensdijkstraat

Sinds vandaag kun je ze in vijf grootste Avansgebouwen tegen het lijf lopen: de anderhalvemetercoaches. Na een oproep op Punt meldden zich zo’n 33 studenten aan die aanwezigen wijzen op het naleven van de coronamaatregelen.

Heb je coronagerelateerde klachten of houd je je niet aan de maatregelen? Dan mag een anderhalvemetercoach je aanspreken op het feit dat je je niet aan de coronamaatregelen houdt. Elke coach die zich aanmeldt, ontvangt een briefing. Daarin staat dat de coach studenten en medewerkers vriendelijk aanspreekt, informeert en niet als ‘politieagent’ te werk gaat.

Het speciale aanspreekscript is voor deze nieuwe functie geschreven. Er staan drie scenario’s in. Zo weet een coach wat hij of zij kan zeggen als er geen anderhalve meter afstand wordt gehouden, iemand coronagerelateerde klachten heeft of als men geen mondkapje draagt. Als iemand hoest of niest vraagt de coach hem of haar naar huis te gaan en zich te laten testen.

Oppassen geblazen dus als je sporadisch hoest of niest in de gangen van Avans. “Nee hoor”, zegt Maaike Osorio, die samen met haar Bredase collega Hans de Hart het aanspreekscript schreef en het rooster voor de coaches maakte. “Tuurlijk komt het voor dat je een keer niest of hoest als je je verslikt. Dan word je echt niet gevraagd naar huis te gaan.”

Anderhalvemetercoach Jelle de Bruin, student Integrale Veiligheidskunde, denkt er net zo over. “Ik zal eerst vragen wat er aan de hand is als er iemand niest en hoest. Misschien heeft diegene ergens last van, dan stuur ik hem of haar niet meteen naar huis.”

Met student- of medewerkersnummer naar de academie
Maar wat als een student of medewerker zich niet aan de coronamaatregelen houdt nadat hij of zij is aangesproken? “Dan noteren we het student- of medewerkersnummer en geven we dat door aan de betreffende academie. Die kan dan eventueel actie kan ondernemen. Maar ik ga ervan uit dat iedereen z’n verantwoordelijkheid neemt”, zegt Osorio.

Het valt haar op dat een mondkapje regelmatig nog snel voor binnenkomst opgezet wordt. “Maar ook het gedeelte voor de hoofdentree hoort bij Avans dus zet al eerder je mondkapje op en houd ook daar anderhalve meter afstand.”

Geel hesje aan, mondkapje op
Om 14.00 uur trok anderhalvemetercoach Melissa in Den Bosch haar gele hesje aan en deed haar roze mondkap op om haar medestudenten en docenten te wijzen op de coronamaatregelen. “Ik heb een aantal keer moeten vragen of mensen hun mondkapje wilden openzetten, ook het kleine stukje buiten voor de ingang. Ik ben het gewend omdat ik dat voor mijn bijbaantje in een kledingwinkel ook doe.”

Voordat Melissa vandaag begon, heeft ze het aanspreekscript doorgenomen. “Handig, want zo weet je hoe je op een vriendelijke manier kunt vragen of iemand zich aan de maatregelen wil houden.” Doet ‘ie dat niet? “Dan zal ik proberen diegene te overtuigen. Als we allemaal de regels in acht nemen, zijn we sneller van het coronavirus af.”

De Integrale Veiligheidkundestudent vindt het belangrijk om anderen op hun verantwoordelijkheid te wijzen. “Studenten onderling nemen meer van elkaar aan.”

Aan de Onderwijsboulevard in Den Bosch wijst Melissa mensen op de coronamaatregelen

Volgens de studenten is het werk makkelijk te doen naast de studie. Je verdient bovendien 8,50 euro netto per uur. “Ik heb een eigen dj-bedrijf en voorzie allerlei feesten van licht en geluid”, vertelt Jelle. “Dat ligt nu compleet stil. Omdat mijn inkomsten weggevallen zijn, was ik op zoek naar een baantje. Dit is ideaal te combineren met mijn opleiding. Daarnet had ik les en nu sta ik hier als anderhalvemetercoach.”

Uiteindelijk is het de bedoeling dat studenten in tweetallen door de school lopen. “Maar daarvoor heb ik meer aanmeldingen nodig”, zegt Osorio. Wie anderhalvemetercoach wilt worden, kan zich nog steeds aanmelden door te mailen naar gebouwen@avans.nl