De uitzondering op de regel

Charlotte is het enige meisje in een jongensklas

Als student Elektrotechniek is Charlotte Brandwijk het enige meisje in haar klas. Vervelend vindt ze dat niet, maar ze zou graag willen dat haar vakgebied wat populairder wordt onder vrouwen. In de serie ‘De uitzondering op de regel’ komen studenten als Charlotte aan het woord.

Wanneer Charlotte aan anderen vertelt dat ze een opleiding in de techniek volgt, krijgt ze nog vaak verbaasde blikken. Een meisje? ”Dan denk ik: hallo, het is 2020”, zegt de tweedejaarsstudent Elektrotechniek in Den Bosch, die de richting Smart Automation op gaat. ”Ik vertel dan altijd met trots dat ik deze opleiding met veel plezier volg.”

Bij de Academie voor Informatica en Industrie studeren 2405 mannen en 539 vrouwen. Bij de opleiding van Charlotte liggen die cijfers nog verder uit elkaar: van de 60 studenten zijn er 5 vrouw. ”En in mijn klas ben ik zelfs de enige”, zegt ze lachend. ”Gelukkig weet ik hoe ik met jongens moet omgaan.”

Vieze handen
Dat komt door haar tijd op de basisschool, waar ze met voornamelijk jongens in de klas zat. Ze ging veel met ze om en had dus ook dezelfde interesses. ‘’De typische ‘jongensdingen’ vond ik leuk, zoals gamen en mijn handen vies maken. Toen ik later op de middelbare school in een klas met veel meisjes terecht kwam, merkte ik dat ik ‘meisjesdingen’ als make-up niet interessant vond’’, zegt ze.

Dat ze uiteindelijk bij een technische opleiding terecht kwam, is dus helemaal niet zo merkwaardig. Zeker niet omdat haar vader een eigen bedrijf had in de techniek. ”Hij werkte met grote machines. Dat vond ik heel interessant. Hoe zulke apparaten in elkaar staken, ik wilde precies weten hoe het zat.”

Gewone behandeling
Tijdens haar eerste jaar bij Avans zat ze met één ander meisje in de klas. Dat vond Charlotte toch wel fijn, maar zij ging een andere richting op. Nu is ze alleen. ”Dat gaat gewoon goed. Ik pas me niet aan de jongens aan en zij ook niet aan mij”, zegt ze. ”Iedereen behandelt me normaal. Studenten en docenten.”

Toch ontkomt ze in de klas niet aan opmerkingen. Toen ze laatst als eerste klaar was met een opdracht, zei een docent dat dat nou echt ‘vrouwenpower’ was. ”Zoiets vind ik leuk en grappig om te horen. Daar ga ik niet moeilijk over doen. Ik houd er rekening mee dat er opmerkingen worden gemaakt. Nu, maar later in het bedrijfsleven ook”, zegt ze. ”Je moet jongens niet altijd serieus nemen, dat heb ik wel ontdekt.”

Promoten
Ze vindt het niet erg dat ze in haar klas een vreemde eend in de bijt is. Toch zou de goedlachse student het leuk vinden als haar vakgebied wat populairder wordt onder meisjes. Daar kan ook Avans een rol in spelen volgens haar. ”Als er posters worden gemaakt voor promo-evenementen, kies er dan eens voor om een meisje er op te zetten”, zegt ze. “Nu staat er vooral jongens op. Dat maakt echt een verschil, denk ik.”

In een promovideo van haar opleiding is er een gastrol voor Charlotte weggelegd

Charlotte laat het niet bij woorden en dromen, maar onderneemt ook zelf actie. Als er een open dag is, meldt ze zich áltijd aan. ”Juist om te laten zien dat er ook meisjes zijn en andere meisjes te overtuigen dat het een leuke studie is. Soms zie ik weleens meisjes van de middelbare school voor het lokaal staan. Die draaien dan toch om. Als puber ben je natuurlijk ook veel bezig met de mening van anderen. Maar dat zou je niet moeten afschrikken.”

Zich laten tegenhouden uit angst voor reacties van anderen is wat Charlotte niet doet. ”Ik heb het hier heel erg naar mijn zin en vermaak me goed, tussen al die jongens.”

Charlotte is niet de eerste vrouwelijke student die in actie komt. Eerder al zetten Anjuli en Tessa een actiedag op voor vrouwen in de technieksector.