KompasKamp: bij twijfel over studiekeuze

Kiezen is altijd moeilijk. Zeker nu er keuze in overvloed is. Vijftig havo 4 en vwo 5 scholieren kunnen van 11 tot en met 18 juli op KompasKamp in de Ardennen. Tijdens dit kamp leren de scholieren onder begeleiding van professionele coaches zichzelf beter kennen. De bedoeling is dat ze hierdoor uiteindelijk een weloverwogen studiekeuze kunnen maken.

Talenten ontdekken

De scholieren gaan een week vol aan de bak. Naast allerlei sportieve activiteiten worden er ook spellen gedaan, vragen gesteld, gesprekken gevoerd en wordt er een logboek door de scholieren bijgehouden. Op deze manier leren de studenten wat zij echt leuk vinden en ontdekken ze hun eigen talenten.

Dennis van Akkeren, vierdejaars student Cultureel Maatschappelijke Vorming in Breda is als begeleider betrokken bij het project. ‘Vanuit mijn eigen interesse heb ik me aangesloten’, zegt Van Akkeren. Drie keer switchte hij zelf van studie voordat hij de juiste studie had gevonden. ‘Er zijn allerlei factoren waar je als scholier mee te maken krijgt die je keuze kunnen beïnvloeden. De rol die ouders en vrienden spelen is belangrijk. Zij zeggen vaak: dat is echt iets voor jou. De scholieren leren dat oordeel niet te zwaar te laten meewegen en zelf de keuze te maken.’

Beroepen wegstrepen

Tijdens het kamp leren de scholieren vooral zichzelf heel goed kennen. ‘Het is niet zo dat ze na afloop definitief weten welke studie ze gaan volgen’, zegt Van Akkeren. ‘Daar zijn vooral de terugkomdagen voor. Dan worden opleidingen en beroepen weggestreept.’

Na het kamp worden de scholieren nog een jaar lang begeleid bij het maken van hun definitieve keuze. In dat examenjaar zijn er terugkomdagen en kunnen de deelnemers terecht op een forum om ervaringen uit te wisselen met elkaar en met professionals.

Geen elitekamp

Er zijn nog geen aanmeldingen binnen. Inmiddels is informatie over het kamp verstuurd naar decanen van alle middelbare scholen in de regio zuid. Aanmelden kan via de website van het KompasKamp. Het kamp kost vijfhonderd euro.

Volgens Liesbeth van Poeijer, initiatiefnemer en docent Sociale Studies in Breda, kan de prijs een drempel zijn, maar het moet geen elitekamp worden. ‘Als iemand wil, moet die de mogelijkheid krijgen om hieraan mee te doen.’ [MK]