Vluchteling in de Zorg geslaagd, nu werkplek nog

De zestien studenten die hebben meegedaan aan het project Vluchtelingen in de Zorg hebben gisteren hun certificaat gehaald. In een half jaar tijd zijn ze klaargestoomd voor een Nederlandse zorgopleiding. Drie van hen zouden in september beginnen aan een opleiding van de Hogeschool Brabant, maar hebben de benodigde praktijkplaats nog niet gevonden.
Een half jaar geleden begon de studentengroep, bestaande uit vluchtelingen die al langere tijd in Nederland wonen en ervaring hebben in de zorg, met het project Vluchtelingen in de Zorg. Ze zijn getest op hun vaardigheden en kwaliteiten en hebben ze speciale taalles gekregen, gericht op de zorg. Bovendien hebben alle studenten stage gelopen in Brabantse ziekenhuizen en verpleeg- en verzorgingstehuizen.
Uiteindelijk hopen de studenten op een baan in de zorg, maar voorlopig lijkt die droom geen werkelijkheid te worden. Om in september te kunnen beginnen met de opleiding, moesten de studenten een praktijkplaats veroveren en dat is slechts enkele van hen gelukt. Ook de drie studenten die zouden starten aan de Faculteit Gamma moeten vooralsnog, met het certificaat op zak, thuis blijven. ‘Dat is ook meteen het probleem van het project’, zegt Ria Wijnen, directeur van de Faculteit Gamma die samen met Stichting Nieuwkomers en Vluchtelingenwerk Tilburg het project startte.
Dat zorginstellingen de vluchtelingstudenten niet willen plaatsen, is een raadsel voor Wijnen. Een taalprobleem? ‘Ik durf het niet te zeggen. Misschien is er wel geen behoefte aan.’
Eerdere pogingen om verpleegkundigen uit het buitenland klaar te stomen voor de Nederlandse markt, faalden. De belangstellenden uit onder meer Polen, Zuid-Afrika en de Filippijnen struikelden over de taal- en de cultuurverschillen. Met het initiatief om vluchtelingen die al in Nederland wonen en dus al ingeburgerd zijn, hoopten de initiators het cultuurprobleem voor te zijn. (MvH)