Gehandicapte student verdient aanspreekpunt

Wanneer een gehandicapte student aan een instelling komt studeren, moet één medewerker het aanspreekpunt zijn en de verantwoordelijkheid voor de aanpassingen dragen. Verder moeten instellingen hun beleid beter evalueren.
Dat schrijft de Inspectie van het Onderwijs in het rapport ‘Studeren met een functiebeperking’ dat deze week is uitgekomen. De inspectie heeft gesproken met studenten, docenten, managers en decanen van twee universiteiten en vier hogescholen.

Eén aanspreekpunt is overigens niet hetzelfde als één medewerker met kennis van zaken. Te vaak ligt nu alle expertise bij één enkele decaan of docent. Dat brengt de continuïteit van de begeleiding in gevaar, aldus de inspectie.
Verder vindt zij dat er meer aandacht moet komen voor intake en voorlichting van gehandicapte studenten. Eerder dit jaar rolde diezelfde conclusie uit de resultaten van de landelijke studentenenquête van het onderzoeksbureau Choice.

Ongeveer vijf à tien procent van alle studenten in het hoger onderwijs heeft een handicap. In bijna de helft van de gevallen gaat het om dyslexie. (BB/HOP)

(De bezochte instellingen:
Universiteit Twente,