Bouwkundestudenten geven ‘kaal en dor lokaal’ een make-over

Maurice van der Kroef in het hernieuwde lokaal

Vergelijkbaar met een tandartsenpraktijk of pakhuis. Zo omschrijven studenten en medewerkers lokaal OAS18 aan de Onderwijsboulevard vóór de make-over. Genoeg redenen voor Bouwkundestudent Maurice van der Kroef en zijn studiegenoten om de ruimte aan te pakken. Met succes: het hernieuwde lokaal is inmiddels in gebruik genomen.

‘’Hier is veel werk verzet de afgelopen vijf maanden, vooral de tien weken dat we echt aan het bouwen waren’’, zegt projectleider Maurice trots wanneer hij bij de ingang van het lokaal staat en op zijn telefoon een foto laat zien van hoe het gebouw er eerst uitzag. ‘’Als je vraagt wat nieuw is, kun je beter vragen wat níet nieuw is. Het was een kale, saaie, dorre ruimte waar nodig wat leven moest komen. Dat is wel gelukt.’’

Zo zag het lokaal er eerst uit

Veel studenten en medewerkers vonden het lokaal, gelegen op de benedenverdieping in Den Bosch, te grijs, oud en niet uitnodigend om in te werken. Dat bleek uit een enquête die de studenten hielden op initiatief van docenten. Die kwamen met het idee om studenten Bouwkunde in het kader van een project het gebouw een make-over te laten geven. Daarop startte een multidisciplinair project waar in totaal elf studenten uit ieder leerjaar aan werkten. Het doel? ‘’Studenten en docenten een inspirerend lokaal bieden, een leertuin, waar ze kunnen (samen)werken met huidige en biobased-bouwmaterialen.”

Gerecycled hout
De studenten trokken zelf gezegd alles uit de kast. Eerst werd nagedacht over wat er gemaakt kon worden en werden er bouwtekeningen gemaakt en 3D-visualisaties door een computer. Dat gebeurde in samenwerking met hun docenten en de afdeling Vastgoed van Avans. De laatste tien weken van het vijf maanden durende project gingen de studenten met hun handen aan de slag. De kleur grijs aan de muren veranderde naar een lichtgroene tint, er kwamen veel planten te staan, er werden meubels neergezet die in een opslag in Breda stonden te verstoffen, er kwam een nieuwe balie en de studenten maakten een object van hout dat een soort bibliotheek moet worden, gemaakt van gerecycled hout.

Het lokaal van bovenaf gezien

Prikkelarme huisjes
Ook nieuw zijn meerdere ‘huisjes’ midden in het lokaal waar studenten in alle rust kunnen werken in groepjes of als ze even alleen willen zijn. Door het toevoegen van platen met akoestisch vilt, met daarachter isolatiemateriaal van schapenwol, is het er stiller dan op andere plekken in het lokaal. ‘’Zelf bedacht en gemaakt door een student, met uiteraard een docent die meekeek’’, aldus Maurice.

Werken aan het project vonden de Avansstudenten leuk, al was het soms ook pittig. Het was namelijk de eerste keer dat een dergelijk project werd uitgevoerd. ‘’We wilden zoveel mogelijk voor elkaar krijgen en de grijze gebieden opzoeken, maar moesten ons wel aan veiligheidsregels houden en Arbo-technisch moest het kloppen. We wilden geen frictie, dat maakte het uitdagend’’, aldus de laatstejaars.

Trots
De ruimte heeft plek voor maximaal 160 man en is in gebruik genomen, dat stemt Maurice trots. ‘’Dit is uniek voor Avans en het past in de ambitieplannen voor de hogeschool, met duurzaam beleid. Als je langs andere lokalen loopt, zie je veel kille plekken met grijze vloeren en felle lampen. Als je hier nu binnenstapt, zie je een prachtig uitnodigend lokaal waar iedereen op zijn plek kan zijn, kan samenwerken en geïnspireerd kan worden. Met rust, kleur en gezelligheid.’’