Avans Afstudeerprijs: kinderen leren feedback geven

pabo-basisschoolklas-1920

Hoe creatief vinden kinderen zichzelf? Eline Nijhof (Pabo) besloot het te onderzoeken en kwam er achter dat kinderen soms erg onzeker zijn over hun eigen creativiteit. In haar scriptie De kunst van peerfeedback ontwikkelde ze een methode om kinderen feedback te leren geven. Ze is genomineerd voor de Avans Afstudeerprijs 2016.

eline nijhofDe net-afgestudeerde Pabostudent studeerde eerder aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en wilde graag haar creativiteit kwijt in haar scriptie. Eline: “Ik ben gaan onderzoeken hoe de creativiteit van kinderen ontwikkelt op de basisschool. Ik kwam een meetinstrument tegen dat peilt hoe creatief kinderen zichzelf vinden en besloot dit in groep 7 en 8 te testen.”

Kinderen zijn onzeker
Eline was verrast door de uitkomst. “Veel kinderen zijn erg onzeker over hun eigen creativiteit. Vragen aan mij: ‘is deze tekening al af?’ of zeggen: ‘ik kan niet tekenen.’ Dat vond ik opmerkelijk. Daarnaast viel het op dat kinderen nauwelijks samenwerken tijdens creatieve lessen, terwijl dat in deze tijd juist zo belangrijk is.” Eline besloot de kinderen het principe van feedback aan te leren om meer zelfvertrouwen te krijgen en interactie aan te moedigen.

“Kinderen zijn erg onzeker over hun creativiteit. Dat vond ik opmerkelijk.”

“Via een soort besloten Facebook konden de kinderen hun tekeningen online zetten en daar kregen ze tips en complimenten op van klasgenoten. Ik heb ze speciale feedbackles gegeven, om ze te leren dat ze niemand mogen kwetsen. De kinderen vonden het in het begin wel moeilijk om feedback te geven, maar ze werden er al snel beter in en kunnen nu goed onderbouwen waarom ze iets wel of niet mooi vinden.”

Ook handig bij andere vakken
De net-afgestudeerde is van mening dat feedback niet alleen handig is met tekenlessen, maar ook bij andere vakken goed van pas kan komen. Ze is dan ook druk bezig haar theorie te promoten. “Ik heb mijn scriptie gepresenteerd aan de cultuur-coördinatoren van de stichting waar mijn school ondervalt en ik hoop dat collega’s de lessen ook gaan gebruiken.”

“De kinderen kunnen nu goed onderbouwen waarom ze iets wel of niet mooi vinden”

Eline geeft inmiddels les op de school waar ze haar onderzoek deed. “Het is een leuke verrassing om genomineerd te zijn voor de Avans Afstudeerprijs. Ik vond het heel leuk om mijn scriptie te schrijven, het voelde niet als een straf. Niet eerder kwamen de kennis en vaardigheden die ik heb opgedaan tijdens mijn twee zeer verschillende opleidingen zo mooi samen.”

De winnaar van de Avans Afstudeerprijs 2016 wordt op 20 oktober bekend gemaakt in Den Bosch. Aanmelden voor de uitreiking kan hier.

Eline

@Angelique: Ik ben het helemaal met je eens! @Marco: Ik heb gebruikgemaakt van Edmodo. Dit is een afgeschermde digitale omgeving waarin je berichten kunt plaatsen, de vorderingen van leerlingen kunt volgen en opdrachten kunt geven.

2016-10-13 17:08:23

marco

Mooi bericht! Ben best benieuwd wat dat programma dan is. Een 'soort besloten Facebook'. Iemand?

2016-10-12 19:46:08

Angelique

Wat een goed initiatief. Wat mij betreft mag dit ook op de middelbare school en in het hoger onderwijs worden doorontwikkeld. Feedback kunnen geven en ontvangen is van essentieel belang om te kunnen samenwerken op school of op je werk!

2016-10-12 13:17:13