Import én export studenten stijgt

Het aantal Duitse studenten dat zijn volledige opleiding in Nederland volgt is in drie jaar tijd verdubbeld naar 12.000. Ze vormden vorig studiejaar een kwart van het totale aantal buitenlandse studenten dat mede daardoor met ruim tien procent groeide.

Dat blijkt uit een maandag gepubliceerd rapport van internationaliseringsorganisatie Nuffic over de internationale mobiliteit in het Nederlandse hoger onderwijs. Het totale aantal buitenlanders dat in Nederland komt studeren, is vorig studiejaar met vijfduizend gestegen naar 48.500.
Opvallend is het dalende aantal studenten uit China. In 2005 werden er nog maar zo’n 1300 visa aan hen afgegeven, de helft van het aantal in 2003. De Nuffic wijt dit aan een strenger selectiebeleid in het Nederlandse hoger onderwijs, hogere collegegelden en de voor Chinezen dure euro.

Tegenover de toename van het aantal buitenlandse studenten staat ook een stijgend aantal Nederlandse studenten dat voor een opleiding in het buitenland kiest: in 2005 was 17.500 studenten over de grens actief, waaronder vijfduizend studenten die bijvoorbeeld een jaar in het buitenland studeren met een Erasmusbeurs. Ten opzichte van 2004 is dat een stijging met ongeveer achthonderd studenten.
België en het Verenigd Koninkrijk blijven de populairste bestemmingen. In beide landen zijn circa drieduizend Nederlanders in de collegebanken te vinden. Buiten de EU is Amerika het populairst: daar studeren zeventienhonderd Nederlanders.

Naast de 17.500 studenten die een volledige studie in het buitenland volgen, zijn er aardig wat studenten die voor een beperkt aantal colleges tijdelijk in het buitenland verblijven. Volgens de jongste cijfers van de Nuffic ging in collegejaar 2003/04 om ruim 17 procent van alle hbo-studenten en bijna 32 procent van alle WO-studenten. Dat percentage is voor de WO’ers stabiel, maar het aantal hbo-studenten dat op deze manier internationale ervaring opdoet stijgt licht: een jaar eerder was dit aandeel meer dan een procent lager.

Voor het ministerie van OCW is internationale mobiliteit een belangrijk punt. Deze week kwam staatssecretaris Bruins met het voorstel dat Nederlandse studenten hun studiefinanciering straks overal ter wereld kunnen ontvangen, op voorwaarde dat de kwaliteit van hun opleiding gegarandeerd is. De studentenbonden zijn enthousiast, maar koepelorganisaties VSNU en HBO-raad reageren zuinig. Daar is men vooral bang betalende klanten te verliezen. De universiteiten claimen een tegemoetkoming voor de vertrokken klandizie en de hogescholen vinden dat Nederlandse studenten pas studiefinanciering mee mogen krijgen als buitenlandse studenten die naar Nederland komen dit recht ook hebben. (TdO/HOP)