Geven Avansstudenten geld uit aan goede doelen? ‘Ik denk dat die organisaties niets nuttigs doen met het geld’

Image by Astryd_MAD from Pixabay

Goede doelen verliezen steeds vaker vaste donateurs. Vooral jongeren lijken zich niet graag meer te willen binden aan de organisaties. Hoe staat het ervoor met de vrijgevigheid van Avansstudenten?

“Ik geef eigenlijk nooit geld aan goede doelen. Mijn ouders wel maar ik zelf niet. Ik heb er nooit bewust over nagedacht om een goed doel te steunen”, vertelt Kim, eerstejaars Accountancy in Breda. “Vroeger heb ik wel lootjes van de Grote Clubactie verkocht maar dat hield bij een bepaalde leeftijd op. Ik ken verder in mijn omgeving ook geen studenten die wel vast doneren of überhaupt doneren.”

Uit onderzoek van de Volkskrant blijkt dat goede doelen voor het eerst in jaren een afname in opbrengsten zien. Het is voor de organisaties steeds moeilijker om vaste donateurs te vinden. “Met name de jonge generatie wil anders betrokken worden en anders verbonden zijn met maatschappelijke doelen”, vertelt waarnemend directeur Margreet van Plug van branchevereniging Goede Doelen Nederland in het artikel.

Kritische blik
“Ik heb wel een aantal keer aan de deur in een collectebus gedoneerd, maar verder niet”, zegt tweedejaarsstudent International Business Tygo. “Ik heb zelf een beetje een cynische houding ten opzichte van doneren. Ik heb niet echt het gevoel dat er iets nuttigs gedaan wordt met het geld.”

“Goede doelen moeten er nog aan wennen dat jongeren op internet snel uitzoeken hoe alles zit en kritische vragen stellen: waarom doe je dit als organisatie, en waarom heb je daar geld voor nodig? Als je daar geen goede antwoorden op hebt, is het niet gek dat je jongere donateurs niet aan je weet te binden”, aldus Bart van Kuijk, manager Fondsenwerving & Marketing bij Amnesty, tegenover de Volkskrant.

‘Als je geen goede antwoorden hebt, is het niet gek dat je jongere donateurs niet aan je weet te binden’

Tegenwoordig is het eenmalig storten van een bedrag gangbaarder. “In plaats van de klassieke donatie, waarbij elke maand een vast bedrag wordt overgemaakt, willen met name jongere generaties flexibeler doneren: digitaal, vaker met een gift bij acties en campagnes waarbij men zich betrokken voelt en door zich actief in te zetten voor een specifiek doel”, vertelt Dylan de Gruijl van WNF in de krant.

Studie gaat voor
Net als Kim en Tygo, geven andere Avansstudenten ook aan geen (vaste) donateur te zijn. Anne, eerstejaarsstudent Sociale Studies: “Studenten zijn meer bezig met hun studie. We moeten al collegegeld en boekengeld betalen, geld doneren aan een goed doel staat niet gelijk boven aan mijn lijstje.”

Maar dat is niet bij alle studenten het geval. “Ik doneer meestal iets van tien keer per jaar geld aan goede doelen in mijn thuisland Moldavië”, vertelt buitenlandstudent Amatol, eerstejaars International Business. “Ik vind het belangrijk om mensen te helpen. Ik zou het ook fijn vinden om hulp te krijgen als ik het zelf nodig zou hebben.”