Studenten betalen miljoenen aan ov-boetes

Elk jaar vergeten tienduizenden studenten hun ov-kaart tijdig stop te zetten, wanneer ze er geen recht meer op hebben. Gemiddeld zijn ze drie maanden te laat. Ze betalen samen miljoenen euro’s boete.

Dit jaar hebben al bijna zestigduizend studenten een boete gekregen. Per halve maand betalen ze 97 euro. Het totale bedrag aan boetes is nu al meer dan 37 miljoen euro. Spits had die cijfers opgevraagd bij de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO).

Boete verhoogd
Op verzoek van het Hoger Onderwijs Persbureau zijn nu cijfers over eerdere jaren vrijgegeven. Ook in andere jaren blijken de boetebetalers gemiddeld zo’n drie maanden te laat. Alleen in 2012 waren ze een maand sneller, toen de boete werd verhoogd van 68 naar 97 euro per twee weken.

Op 1 januari verloren dertigduizend studenten het recht op een ov-studentenkaart, omdat de regels werden aangepast. Dat lijkt niet tot iedereen zijn doorgedrongen. Naar schatting zijn er dit jaar een stuk meer studenten te laat dan in voorgaande jaren.

Slechte voorlichting
In het voorjaar ontstond hierover enige ophef. Studentenbond LSVb vond de voorlichting slecht en pleitte voor coulance, maar die kwam er niet. Volgens minister Bussemaker kregen de studenten genoeg informatie.

De ov-kaart stopt niet automatisch als studenten de studiefinanciering bij DUO opzeggen. Ze moeten naar een oplaadpunt om het ‘reisproduct’ van hun chipkaart te halen.