Tweede Kamer kritisch over Inholland

Kamerleden vrezen dat de problemen bij Hogeschool Inholland nog lang niet achter de rug zijn. Regeringspartijen en oppositie fileren de goedkeuring van twee geplaagde hbo-opleidingen.

Eind november werden twee omstreden opleidingen van Inholland weer goedgekeurd door de kwaliteitsbewakers van de NVAO. Het gaat om commerciële economie en media & entertainment management. Deze opleidingen waren ondermaats. Dat was aan het licht gekomen na hevige commotie rond dubieuze afstudeertrajecten bij de hogeschool.

Problemen staan goedkeuring niet in de weg
Er waren nu nog wel wat problemen, meldde de NVAO, maar die stonden goedkeuring niet in de weg. Ook minister Bussemaker maakte zich weinig zorgen. ‘Gezien de stappen die Inholland de afgelopen jaren heeft gezet heb ik er vertrouwen in dat deze problemen worden opgelost’, schreef ze aan de Tweede Kamer.

Ook de Hogeschool Inholland zag de accreditatie als ‘een beloning en een bevestiging van onze maatschappelijk opdracht’. Collegevoorzitter Doekle Terpstra: ‘Inmiddels wordt er met waardering gesproken over wat wij hier met elkaar bewerkstelligen. We mogen daar blij mee zijn.’

Hoe goed is de extra begeleiding?

Maar zoveel waardering laten de Kamerleden niet blijken in hun schriftelijk vragen aan minister Bussemaker. Ze zien hoe moeilijk studenten het hebben om af te studeren aan een opleiding die in het verleden slecht onderwijs gaf. De studenten krijgen extra begeleiding, maar hoe goed is die begeleiding?

‘Van de eindwerken is 11 procent in eerste instantie goed genoeg en bijna 50 procent na drie beoordelingen nog steeds onvoldoende. Dit komt op deze leden over als een soort trial and error en niet zozeer als extra begeleiding’, aldus D66.

Blijft het afstudeerniveau hoog genoeg?

Regeringspartij VVD vraagt zich af of het afstudeerniveau bij deze opleidingen wel hoog genoeg zal blijven. ‘De NVAO waarschuwt voor een rigide handhaving als reactie op de aanleiding voor deze rapporten’, aldus de VVD. ‘Maar is het niet juist noodzakelijk dat de komende periode nog rigide wordt gehandhaafd?’

Coalitiegenoot PvdA citeert uit de NVAO-beoordelingen dat het afstudeertraject voor studenten als een ‘dicht struikgewas’ is waarin zij vastraken. Hoe verhoudt zich dat tot het optimisme van de minister? En hoeveel studenten hebben intussen hun opleiding gestaakt als gevolg van de diplomafraude bij Inholland?

Bezuinigingen
Ook SP en PVV zien nog steeds ernstige problemen. De PVV vraagt zich af waarom er eigenlijk weer accreditatie is verleend. De SP maakt zich bovendien zorgen over de bezuinigingen bij Inholland. ‘Welke invloed heeft het aantal ontslagen bij Inholland op de begeleiding en de student-docentratio?’

Al direct toen het oordeel over de twee opleidingen bekend werd, plaatsten studentenorganisaties ISO en LSVb kanttekeningen. De LSVb noemde de goedkeuring zelfs ‘onacceptabel’.

Vinger aan de pols
Keurmeester NVAO houdt overigens een vinger aan de pols. Een onafhankelijk panel komt over drie jaar checken of de beide opleidingen nog steeds van hbo-niveau zijn. Ook kijkt de NVAO dan hoe ze omgaan met studenten die het amper lukt om af te studeren.