Slim energiesysteem voor solarboot

Het Avans Solar Mariteam heeft sinds afgelopen week een nieuwe samenstelling. Een nieuwe groep studenten gaat de AvansSoleil startklaar maken voor de race, die de boot in juni gaat varen op zonne-energie.

Afgelopen week startte een nieuw team met de AvansSoleil. Na zes maanden projectleider te zijn geweest van het Avans Solar Mariteam, gaf Ruud van Gastel het spreekwoordelijke stokje over aan Job Böcker, student Technische Bedrijfskunde. ‘Allereerst is het belangrijk om het nieuwe team op de rit te krijgen.’

Slim energiesysteem
De AvansSoleil bevat een aantal unieke duurzame innovaties. Zo is in de eerste fase van de bouw de biobased romp van de solarboot gerealiseerd. Job: ‘In de tweede fase houden we ons bezig met de aandrijving –  de motor is inmiddels aangeschaft – en het handmatige stuursysteem.’ Daarnaast is het nieuwe team bezig met een ‘slim energiesysteem’. ‘Een systeem met opgesplitste accu, dat zorgt voor optimale opslag en overdracht van de energie naar de motor.’

Foto: Susan Docters
De motor voor de AvansSoleil is inmiddels aangeschaft.

Communicatie-app
Een van de studenten zal de boot gaan bemannen en wordt daarbij ondersteund door een ander teamlid vanaf het vaste land. Hij of zij legt de route op het vaste land in een auto af. ‘Die persoon adviseert het bemanningslid over de meest efficiënte vaarroute. Bijvoorbeeld over de sterkte van de zon het komende uur, zodat het bemanningslid zijn snelheid kan aanpassen’, aldus Job. Momenteel wordt ook een app ontwikkeld die deze communicatie tijdens de vaart moet optimaliseren.

De inschrijving voor de DONG Energy Solar Challenge is inmiddels goedgekeurd. Het Avans Solar Mariteam zal strijden in klasse A onder nummer A14.De AvansSoleil zal concurreren met twaalf teams afkomstig uit Nederland, Brazilië, Indonesië, Turkije, China, Belgie, en Polen.

Innovatieprijs
De AvansSoleil is genomineerd voor de felbegeerde Avans Innovatieprijs 2014. Een pitch en een promofilm moet de jury overtuigen van de kracht van het project. 17 maart presenteren de oude en de nieuwe projectleider de AvansSoleil aan de jury. De winnaar van de juryprijs (1.000 euro) wordt tijdens de Onderwijsdag bekend  gemaakt. De innovatie met de meeste stemmen wint de publieksprijs (1.000 euro). Vanaf 18 maart kun je stemmen op je favoriete innovatie.

Je kunt het Avans Solar Mariteam volgen via Facebook en Twitter.

Kijk voor foto’s van het bouwproces ook op de Facebookpagina van Punt.

Foto: Susan Docters
De geleverde mal – bestaande uit twee delen – werd opgepoetst, voorzien van loswas en bespoten met een groene kleur.

Foto: Susan Docters
De solarboot heeft een biosbased romp van vlasvezel en biobased hars in plaats van chemische plastics.

Foto: Susan Docters
De romp van de AvansSoleil werd in december uit de mal getild.