AMR-verkiezingen: ‘Medezeggenschap is een recht’

13 medewerkerskandidaten en 12 zetels. De verkiezingen van de Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad worden gehouden van 25 tot en met 27 maart. De kandidaten stellen zich voor.

Astrid Damen: ‘Zorgen voor meer begrip en acceptatie’

AstridDamen-460

Bij welke academie of dienst ben je werkzaam en hoeveel jaar werk je voor Avans?
‘In 1993 startte ik bij Avans als docent Communicatie bij de technische opleidingen in Breda en Etten-Leur. Toen het aantal lesuren drastisch werd teruggebracht, ben ik in de communicatiefunctie gerold,  bij de toenmalige Faculteit Techniek en Natuur. Na het ontstaan van Avans werd de  Diensteendheid Marketing, Communicatie en Studentenzaken mijn thuishaven. Ik ben coördinator van het Evenemententeam. Wij organiseren de wervingsactiviteiten (open dag en avond, mbo-middag, profielevent). Voor studenten het HBO Intro Festival in  Breda en ’s-Hertogenbosch. We leveren een organisatorische bijdrage aan de Onderwijsdag. Lectorale redes en Kick-off Studiejaar behoren tot onze reguliere taken. Daarnaast helpen we academies en diensten bij onder meer het organiseren van symposia, congressen en beurzen.

Waarom wil je lid worden van de Avans Hogeschool Medezeggenschapsraad?
‘Medezeggenschap is belangrijk. Als student heb ik nog meegedaan aan een bezetting van de letterenfaculteit om meer democratie en openheid af te dwingen. Toen gingen we er de barricaden voor op; nu vinden we het gewoon. Medezeggenschap is een recht waar ik trots op ben. En ik wil graag iets bijdragen aan Avans als geheel.’

Heb je ervaring met medezeggenschap, zo ja welke?
‘Ja, ik heb al in de faculteitsraad gezeten in mijn tijd als docent. Nu zit ik in mijn tweede termijn van de Dienstraad bij DMCS, waarvan ik voorzitter ben.’

Wat zou jij als  medewerkerslid willen aanpakken binnen Avans, wat moet er anders?
‘Heel vaak krijg ik formele besluiten onder ogen, waarvan ik me dan afvraag hoe ze tot stand zijn gekomen. Of wat de redenering erachter is. Die openheid zou ik willen vergroten, want dat zorgt voor meer begrip en acceptatie.’

Hoe ga jij contact houden met je achterban?
‘Het contact met mijn collega’s van DMCS is heel eenvoudig, nu we met een groot deel van de afdeling bij elkaar zitten op De Bijster. Omdat ik in mijn een rol van evenementenorganisator op veel plekken bij Avans kom, is het natuurlijke contact met de achterban niet zo moeilijk. Daarnaast is mijn dochter docent bij de  Academie voor Algemeen en Financieel Management, dus hoor ik een heleboel over de onderwijspraktijk.’

Waarom moeten medewerkers op jou stemmen?
‘Ze moeten niks. Maar ik zal mijn uiterste best doen om een waardige en eerlijke vertegenwoordiger te zijn van alle collega’s, met een open mind.’

Van 25 tot en met 27 maart kun jij je stem uitbrengen op de kandidaten voor de AMR-verkiezingen. De komende weken stellen de kandidaten zich voor op de website van Punt. In het dossier vind je alle artikelen overzichtelijk bij elkaar.