Oud-student maakt kans op Libris Literatuur Prijs

Robbert Welagen, oud-student van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost, staat met zijn vijfde roman Het verdwijnen van Robbert op de shortlist van genomineerden voor de Libris Literatuur Prijs 2014. Hij is één van de zes schrijvers die kans maken op de prijs.

De Libris Literatuur Prijs wordt elk jaar uitgereikt aan de auteur van ‘de meest oorspronkelijke Nederlandstalige literaire roman van het afgelopen jaar’. Alle zes de genomineerden krijgen 2.500 euro en de winnaar krijgt daarbij 50.000 euro mee naar huis.

Den Bosch
Robbert Welagen studeerde in 2004 af aan de kunstacademie in Den Bosch. Naast zijn docentschap aan de Schrijversvakschool Amsterdam, schrijft hij over beeldende kunst en publiceert hij korte verhalen in diverse week- en opiniebladen.

Het verdwijnen van Robbert is een tragikomisch verhaal over liefde en vriendschap, over weggaan en niet willen aankomen. Op een unieke, originele manier speelt Welagen een delicaat literair spel – niet alleen met de lezer, maar óók met zichzelf.

Jury
De jury, dit jaar onder leiding van tv-presentator Paul Witteman, maakte de shortlist van de zes genomineerden afgelopen week bekend. Op 13 mei, tijdens het traditionele galadiner in het Amstel Hotel in Amsterdam, wordt de uiteindelijke winnaar bekendgemaakt en gekroond.

De oud-kunststudent van Avans heeft zware concurrentie. De andere vijf genomineerde schrijvers voor de Libris Literatuur Prijs 2014 zijn Stefan Hertmans, Tom Lanoye, Marente de Moor, Ilja Leonard Pfeijffer en Jeroen Theunissen. Vorig jaar ging de prijs naar Tommy Wieringa, die dit jaar het Boekenweekgeschenk schreef. Deze week is het Boekenweek.

Lees jij nog boeken? In Punt 6, die vanaf eind volgende week in de bakken ligt, staat een groot verhaal over studenten en (ont)lezen.