Veel afgestudeerden in nieuw ISO-bestuur

Drie van de vijf nieuwe bestuursleden van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) zijn (zo goed als) afgestudeerd. Vorig jaar waren dat er twee van de vijf en in de vijf jaren daarvoor niet één.

Ruud Nauts, de huidige voorzitter van de landelijke studentenorganisatie, heeft geen verklaring voor de toename van het aantal afgestudeerden in het bestuur. Of het aan de krappe arbeidsmarkt ligt? ‘Ik houd het vooralsnog op toeval. Je mag tot één jaar na afstuderen bestuurslid worden en de sollicitatiecommissie heeft de beste kandidaten uitgekozen.’

Cum laude
De aankomende voorzitter, Falco Carlesz (25 jaar), studeerde cum laude af bij de Universiteit Maastricht. Hij heeft twee mastertitels, in international business en in management of learning, en studeerde ook in Finland, Australië en de Verenigde Staten. In Maastricht zat hij in de faculteits- en de onderwijsraad. Hij gaf er ook les.

Secretaris Yvonne Rouwhorst (23 jaar) rondt dit jaar haar bachelor onderwijskunde af aan de Rijksuniversiteit Groningen en penningmeester Aart Claassens (24 jaar) is afgestudeerd bioloog van de Wageningen Universiteit. Hij zat er een jaar in de studentenraad.

Rosanne Broekhuizen (23 jaar) is bijna klaar met haar bacheloropleiding organisatiewetenschappen aan de Universiteit Tilburg. Ze was daar vicevoorzitter van de studentenraad.

Stapelaar
Sanne de Jager (26 jaar) is het enige bestuurslid dat het mbo, hbo én wo van binnenuit kent. Deze stapelaar studeerde pedagogiek aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen, en vervolgens algemene sociale wetenschappen aan de Universiteit Utrecht, waar ze onder meer assessor was bij de faculteit. Nog dit jaar verwacht ze haar master politieke wetenschappen aan de Universiteit Antwerpen af te ronden. Ze liep stage bij Neth-ER, de vertegenwoordiging van het Nederlandse hoger onderwijs in Brussel, en bij het Europees Parlement.

De nieuwe bestuurders worden op 28 juni officieel benoemd door de ledenvergadering van het ISO.