Studenten bouwen Robocop-benen

Robocop, de agent van de toekomst, loopt in de gelijknamige film rond in een exoskelet. Daardoor is hij sterker dan zijn tegenstanders. Derdejaarsstudenten Mechatronica en Gezondheidszorgtechnologie hebben de afgelopen twintig weken gewerkt aan medische exoskeletten. Mensen die weinig spierkracht hebben in het onderlichaam zouden hierdoor geholpen worden met lopen, opstaan en gaan zitten.

De studenten presenteerden afgelopen vrijdag hun modellen aan begeleidende docenten en Jos Gunsing, Avanslector Mechatronica.

Minoren
Voor het project van de exoskeletten werken studenten uit de minor Embedded Systems samen met minorstudenten Ergonomisch Ontwerpen. Naast Avansstudenten Mechatronica en Gezondheidszorgtechnologie is er ook een student Ergotherapie van de Hogeschool Arnhem-Nijmegen betrokken bij het maken van de exoskeletten.

Pneumatiek
Opvallend is dat de twee groepen met compleet verschillende technieken aan komen. Eén groep is uitgegaan van een skelet op basis van pneumatiek. Nadelen hiervan zijn dat het duur is en de drager constant aangesloten moet zijn op een luchttank of een draagbare versie mee moet nemen.

exoskelet-mechatronica-pneu-620

Peperduur
De andere groep heeft een robuuster model gemaakt dat werkt met motoren. Dergelijke exoskeletten zijn al op de markt maar peperduur. De versie van de studenten kost maar 500 euro.

exoskelet-mechatronica-motor-620

Lector Gunsing vindt het belangrijk dat studenten met dit soort projecten bezig zijn. ‘Het bevordert de onderzoeksvaardigheden en ze leren kritische vragen stellen.’ Bij beide modellen ziet hij nog wel verbetermogelijkheden. ‘Vooral de methodische aanpak van ontwerpen moeten studenten zich nog verder eigen maken.’