In memoriam Emil Talen

Vannacht is Emil Talen, docent bij de Academie voor Bouw en Infra, overleden aan de gevolgen van kanker. Hieronder het In Memoriam namens de academie.

Beste collega’s en studenten,

Vandaag, op 8 juli 2014, is onze collega Emil Talen overleden. Emil is 36 jaar oud geworden.

We wisten dat hij al enige dagen niet meer at en dronk en continu in slaap gehouden werd. Het onvermijdelijke is nu gebeurd.

Emil was sinds april 2011 docent bij de Academie voor Bouw en Infra. Als architect met brede bouwkundige ervaring was hij al snel een gewaardeerd docent, gewaardeerd zowel door studenten als collega’s. In de rol van afstudeercoördinator in Tilburg voor de opleiding Bouwtechnische Bedrijfskunde en later Bouwkunde kreeg hij een centrale rol en had iedereen met hem te maken. Daarbij zocht hij altijd naar het evenwicht tussen de juiste afstudeerkwaliteit en het belang van studenten om tijdig af te studeren. Logisch was de keuze van en voor Emil toen er een teamleider gezocht werd voor een van de Bouwkundeteams. Met zijn jongensachtige uitstraling, maar toch ook natuurlijk leiderschap en zijn aanstekelijke enthousiasme was hij de geknipte man.

We hebben van hem genoten in zijn rol én ons voordeel gedaan met zijn inbreng, bijvoorbeeld in de tweedaagsen met ons MT. Emil werd eind 2012 al geconfronteerd met darmkanker. Met een onwaarschijnlijk positieve levenshouding knokte hij zich door die lastige periode heen. Hij geloofde dat hij als ‘heel mens’ ziek was geworden, en dat hij dus ook moest werken aan het herstel van de hele mens en niet alleen de kanker moest bestrijden. Dat lukte hem heel goed. Emil bleef streven naar volledig herstel, ging ‘gewoon’ weer op de racefiets zitten, en deed in 2013 als een ware ambassadeur mee aan de Alpe d’Huzes. En hoewel we dachten dat het herstel inderdaad volledig was, bleek dat later dat jaar niet waar. Alpe d’Huzes in 2014 bleek nog slechts haalbaar als bezoeker; Emil wist toen al dat hij de strijd om beter te worden spoedig zou gaan verliezen.

We zullen ons Emil herinneren om zijn enorme positieve levenskracht. We wensen Corinne en zijn dierbaren alle sterkte om dit ongelooflijke verlies te dragen.

Directie van AB&I

Hans Musters

Heel veel sterkte voor zijn dierbaren en naasten.

2014-07-17 13:10:10

Jan Derickx

Ook buiten de Academie voor Bouw en Infra zal Emil herinnerd worden als een prettige, betrokken en sportieve collega die alles haalde uit de te korte tijd die hem nog restte. De Tour d'Avans zal nooit meer hetzelfde zijn.

2014-07-09 17:51:59

Will

Ik wens zijn naaste heel veel sterkt...

2014-07-09 01:19:06

Margot

Wat een verschrikkelijk bericht! Ik wens iedereen die hem moeten missen heel veel sterkte toe.

2014-07-08 20:33:13

michiel