Avans start onderzoekscentrum in Brazilië

Avans start samen met een aantal andere onderwijsinstellingen Living Lab, een onderzoekscentrum naar groene economie in Brazilië. Het centrum wordt binnenkort geopend in Belo Horizonte.

Ook de HAS Hogeschool, de HZ University of Applied Sciences en de provincies Zeeland en Brabant werken mee.

Hergebruik restproducten
Binnen het Living Lab wordt door studenten uit Nederland en Brazilië onderzoek verricht naar de mogelijkheden om restproducten te hergebruiken die achterblijven na productieprocessen. Zo zal er bijvoorbeeld onderzoek worden gedaan naar de inzet van ethanol verkregen uit biomassa, een duurzaam alternatief voor kunststoffen op basis van aardolie.

Studenten naar Brazilië
De bedoeling is dat in februari de eerste vijf tot tien studenten voor hun afstudeerproject vertrekken richting Belo Horizonte. Projectleider Ralph Simons van Avans ziet in de toekomst niet alleen kansen voor studenten in de chemische sector maar hoopt ook dat studenten uit de bouw en de kunsten hun weg naar Brazilië zullen vinden.

Logische keuze
Simons is nu in Brazilië om contacten te leggen met Braziliaanse professoren en onderzoekers en zal bij de opening van het centrum aanstaande vrijdag aanwezig zijn. Ruim anderhalf jaar is hij bezig geweest met de voorbereiding. De keuze voor Brazilië is volgens hem logisch: ‘Er zijn twee landen, Canada en Brazilië, die veelvuldig bezig zijn met biomassa en Brazilië is al redelijk biobased. Hier rijden auto’s al tien jaar op biobrandstof op basis van suikerriet.’ En niet onbelangrijk: ‘Het is een mooi land met heel vriendelijke inwoners.’

Toon van de Kerkhof

Brazilië is belangrijk land op dit gebied. Internationale samenwerking is goed voor studenten. Een tip: leer eerst de taal. Ik volg nu een cursus bij Portanto Talenbureau en hoor van mijn collega's hoe belangrijk het is om de taal te beheersen.

2014-11-05 10:37:19