‘Praktijkdocent verdwijnt van hogeschool’

Studenten moeten tijdens hun beroepsopleiding les krijgen van docenten die volop meedraaien in het werkveld. Dat wordt steeds moeilijker, waarschuwt de Vereniging Hogescholen in een brandbrief aan de Tweede Kamer.

Studenten van de filmacademie die college krijgen van regisseurs, en aanstormend journalisten die Mart Smeets het hemd van het lijf vragen: dergelijk onderwijs is cruciaal voor het hbo, benadrukt de Vereniging Hogescholen. ‘Zonder hun specifieke vakkennis gaat de kwaliteit van het hbo drastisch achteruit’, aldus voorzitter Thom de Graaf.

Acht uur per jaar
Gastdocenten dreigen de dupe te worden van het kabinetsvoornemen om schijnconstructies met zzp’ers aanpakken, schrijft hij. Volgens de Belastingdienst zijn de gastdocenten niet daadwerkelijk zelfstandig. Als de werkzaamheden deel uitmaken van de ‘gewone bedrijfsvoering’ is er sprake van een ‘fictieve dienstbetrekking’, aldus de fiscus. Daarnaast mag een freelancer maar acht uur per jaar in het onderwijs werken.

Toen begin dit jaar duidelijk werd dat een aantal instellingen een naheffing moet betalen, is de Vereniging Hogescholen met de Belastingdienst om tafel gaan zitten. Dat is een ‘constructief overleg’, aldus een woordvoerder van de vereniging, maar het heeft tot nu toe weinig opgeleverd. Hogescholen weten daardoor nog steeds niet wat nu wel en niet mag.

Zzp’er behouden
Vandaar dat er, in de week dat de onderwijsbegroting wordt behandeld, een brief naar Tweede Kamer gaat. ‘Wij doen een dringend beroep op de politiek om te bewerkstelligen dat de wet- en regelgeving op zo kort mogelijke termijn zodanig wordt aangepast dat de “echte” zzp’er behouden blijft voor het hbo.’

De Vereniging Hogescholen kan zich vinden in de vurige wens van het kabinet om schijnconstructies aan te pakken. ‘Wie een structureel klein of groot dienstverband heeft, behoort een (tijdelijk) arbeidscontract te hebben.’ Maar de kunstenaar, journalist of gameontwikkelaar die af toe voor de klas staat, wil gewoon als zzp’er worden ingehuurd.

Avans
Avans heeft in februari docenten die op freelance basis werkten al laten kiezen tussen een beperkte aanstelling bij de hogeschool of helemaal stoppen met opdrachten voor Avans.