Ruik de dood van prinses Diana

Wat roken John F. Kennedy en prinses Diana de laatste minuten voor hun dood? Als je dat echt wilt weten, moet je in de aluminium doodskist gaan liggen die studenten en docenten Communication & Multimedia Design gemaakt hebben onder de noemer Famous Deaths. Het project levert veel aandacht in de media op.

In een doodskist gaan liggen om qua geur de dood te beleven van bekende mensen zoals Kennedy, Whitney Houston en Prinses Diana. Dat klinkt nogal luguber maar eigenlijk is het hele idee vrij onschuldig ontstaan. ‘Geur is een heel sterk communicatiemiddel. Je eerste impuls is handelen, pas later komt het nadenken. Dat is dus heel anders dan hoe bijvoorbeeld je ogen werken’, legt docent Frederick Duerinck uit. ‘Maar toch speelt het in de communicatie altijd een onbelangrijke rol. Wij zijn samen met studenten concepten gaan ontwerpen om te communiceren door middel van geur.’

Duitse musea
Naast de Famous Deaths installatie, waarvoor inmiddels ook al interesse getoond is door een aantal Duitse musea, heeft dat onder meer geleid tot een boek over de Sense of Smell. Op 2 december wordt dit boek gepresenteerd tijdens een congres in MOTI, Breda. ‘Dat wordt een unieke dag. We hebben een aantal topkunstenaars op het gebied van geur uitgenodigd. Voor hen wordt de grote zaal van MOTI een dag leeggeruimd’, zegt docent Marcel van Brakel.

Het hele Sense of Smell project is op een bijzondere wijze tot stand gekomen. ‘Omdat geur als communicatiemiddel voor iedereen onbekend terrein was, hebben we doormiddel van co-creatie dit onderzocht. Over die vorm van onderwijs gaat het ochtendprogramma van het congres. Dan willen we samen met collegadocenten, studenten en mensen uit het bedrijfsleven aan de slag gaan.’ Tijdens het middagprogramma van Sense of Smell zullen geurexperts uit verschillende disciplines meer verdieping aanbrengen over geur als communicatiemiddel.

Wil jij het unieke Sense Of Smell congres van 2 december bijwonen? Meld je dan aan door een e-mail te sturen naar Wander Eikelboom: ws.eikelboom@avans.nl

Media-aandacht
Meer over Famous Death kun je vandaag lezen in de Volkskrant, zien bij RTL Boulevard of horen op Radio 1 bij Dit is de dag.

Pietje

Is dit een morbide grap ofzo?

2014-11-21 17:05:16