[Video] Wie stopt er nog voor een zebrapad?

Een zebrapad op de Onderwijsboulevard in Den Bosch moet sinds deze zomer de verkeersveiligheid voor de overstekende Avansstudent verbeteren. Maar wie stopt er eigenlijk nog voor die streepjes?

De verkeersveiligheid op en rond de Onderwijsboulevard is al jaren een punt van discussie. Na vele (bijna-)ongelukken besloot de gemeente Den Bosch tot de aanleg van twee nieuwe zebrapaden op de drukke weg.

Twijfelen of ze stoppen
Het zebrapad ligt sinds juni 2014 voor het Bossche Avansgebouw. Veel automobilisten negeren de strepen en rijden gewoon door. Dat merkt ook Tessa Voorhout, eerstejaars Advanced Business Creation in Den Bosch. ‘De auto stopte niet toen ik wilde oversteken. Normaal gesproken doen ze dat op het allerlaatste moment toch nog voor je. Dan sta je zelf wel eerst te twijfelen. Ik denk dat ze eerder stoppen voor een groep voetgangers dan voor één voetganger. Bij een groep moeten ze wel voorrang geven, die kunnen ze niet over het hoofd zien.’

Wel verbetering
‘Ik probeer altijd door te lopen als ik het zebrapad wil oversteken, zodat een auto wel móét stoppen’, vertelt Gaby Habraken, derdejaarsstudent HBO Verpleegkunde. ‘Soms lukt dat niet en kan je niet anders dan wachten. Ik begrijp het ergens wel dat sommige auto’s in de ochtend gewoon doorrijden, omdat ze anders overal wel kunnen stoppen. Sinds het zebrapad er ligt, merk ik wel verandering. Auto’s stoppen sneller waardoor voetgangers makkelijker kunnen oversteken.’

In onderstaande video zie je ongeveer vijftien aaneengesloten minuten van het zebrapad versneld opgenomen.

.

Iedereen weet toch dat je gas bij moet geven als je iemand in de buurt van een zebrapad ziet? En al helemaal als die persoon over wil steken! Of dit is in ieder geval wat elke automobilist en buschauffeur doet.....

2014-11-29 00:06:50

Joy

Drempels misschien een idee? Dan moeten ze wel langzamer rijden.

2014-11-28 19:16:50

Sjuul

@jan ik doel daarbij op de auto die niet stopt. De fietser heeft kennelijk voorrang. http://www.deweekkrant.nl/pages.php?page=1989657 "Tenzij de witten strepen doorlopen op het fietspad, heeft de fietser altijd voorrang op de voetganger"

2014-11-28 08:49:48

Jan

Het filmpje wordt bij een fietser stilgezet terwijl het zebrapad alleen over de weg ligt en niet over het fietspad/brommerpad. Dit maakt het zelfs nog gevaarlijker dan geen zebrapad aan te leggen. wellicht eerst denken en dan doen..

2014-11-27 21:21:23

Twan

Tijd voor een opvoeding voor de automobilisten. Bijna niemand stopt voor voetgangers die oversteken op zebrapaden, wat wel verplicht is. Laat de politie/BOA maar een dag handhaven, kunnen ze gelijk snelheidsmetingen houden in de 30 km p/u zone!

2014-11-27 15:16:56