Te weinig tijd voor herkansing afstudeeronderzoek

Een student Human Resource Management (HRM) in Den Bosch heeft naar eigen zeggen te weinig tijd gehad om zijn afstudeeronderzoek te verbeteren. Hij wil graag een derde kans, maar de examencommissie ziet daar niets in. De student gaat in beroep bij het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

De student kreeg een paar weken voor het einde van zijn afstudeerstage ‘code rood’. De kans was klein dat zijn product als voldoende zou worden beoordeeld. De opdracht zou, ondanks dat deze in eerste instantie werd goedgekeurd, niet afstudeerwaardig zijn. Toch leverde hij het product in. ‘Waarom zou ik dat niet doen? Als ik het niet in zou leveren, zou de kans sowieso vervallen’, aldus de student tijdens de zitting.

Derde kans
De student wil graag een extra, derde kans om zijn onderzoek te herzien. Als hij deze kans niet krijgt, zal hij op zoek moeten naar een nieuwe afstudeerstage. Daar zit hij niet op te wachten want afstudeerstages liggen niet voor het oprapen.

Te weinig tijd
De student kreeg zes weken de tijd om het product te verbeteren. ‘Ik heb te weinig tijd gehad om de opdracht te herstellen’, vindt hij. De examencommissie is het daar niet mee eens: ‘Dertig procent van de totale tijd van de stage om het product te verbeteren, dat zou voldoende moeten zijn.’

‘Volle bak aan gewerkt’
‘Ik heb er volle bak aan gewerkt, maar er was ook geen tijd meer voor extra feedback door de begeleiders.’ De examencommissie bestrijdt dat. ‘Ik weet zeker dat docenten er alles aan doen om studenten van feedback te voorzien. Ook al hebben ze het druk.’

Het COBEX heeft de zaak ongegrond verklaard. De student moet op zoek naar een nieuwe afstudeerstage.