Whiskey, bier en pizza in het vliegtuig

Een week lang werkten studenten van de minor Innovation & Creativity in groepen aan een opdracht voor KLM: ga op zoek naar een zogenaamde disruptive innovation, een nieuw segment binnen de markt waarbinnen KLM opereert. De drie beste groepen mochten zich opmaken voor hun pitch.

De studenten uit de eerste groep introduceren coupon flying, een service waarbij zowel bedrijven als particulieren een vliegticket kopen zonder datum en zonder specifieke bestemming. ‘We verdelen de wereld in zones en bij aankoop kies je slechts een zone uit. Mocht de gekozen zone uiteindelijk toch niet de juiste zijn, kan er via CouponSwap onderling geruild worden. Coupon flying brengt een hoge mate van flexibiliteit met zich mee’, aldus student Semir Okanovic.

Spelletjes doen
‘Waarom verkiezen we vaak een trein of een boot boven het vliegtuig?’, vraagt de tweede groep zich af. ‘Omdat we dan de voorbijtrekkende landschappen zien’, aldus student Vera Boonman. Op basis hiervan introduceert de groep de full flight experience, waarbij de reizigers op een scherm voor hen een film van de hele reis te zien krijgen.

‘Tussen de beelden door worden er vragen gesteld waardoor alle passagiers tegelijk een spel spelen met elkaar. Door het mogelijk te maken de behaalde scores digitaal te delen, kan het spel uitgroeien tot iets groots. De hoogste scores kunnen beloond worden met bijvoorbeeld kortingen op vliegtickets.’

KLM2-max

Echte mannen
De derde en laatste groep heeft met The Flying Mancave haar pijlen gericht op de ‘echte man’. En de echte man wil whisky, bier, pizza en een heuse barbershop aan boord van het vliegtuig. Ook in het pakket: een heuse wingman die de klant op zijn wenken bedient en hem halverwege zijn vakantie ook nog eens trakteert op een mannelijk uitje. De groep voorziet joint ventures met bijvoorbeeld Heineken en Jack Daniels.

Uitslag
Na een kort beraad tussen docenten van de opleiding en de drie vertegenwoordigers van KLM wordt groep 2 als winnaar gekozen omdat dit idee ‘het meeste potentieel had om daadwerkelijk een disrupter te zijn en om met ons bedrijf een nieuwe industrie aan te boren’, aldus de vliegtuigmaatschappij.

KLM3-max

Noortje de Bruin, directeur van de Academie voor Ondernemerschap, Marketing en Innovatie , noemt de opdracht een groot succes. ‘De KLM is positief verrast door de input van de studenten en de samenwerking wordt volgend jaar doorgezet.’