Weinig frisse lucht in Avans Den Bosch

Het gemiddelde CO2-niveau in veel klaslokalen van de Bossche Avanslocatie aan de Onderwijsboulevard is te hoog. Dit blijkt uit een onderzoek van vijf minorstudenten Bestaande Bouw. De hogeschool voldoet hiermee niet aan de normen die de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) stelt aan schoolgebouwen.

Na ‘geruchten in de wandelgangen’ over benauwde lokalen besloot de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF) tot onderzoek, dat werd uitbesteed aan de vijf studenten. Zij registreerden op 8 oktober 2014 de gemiddelde temperatuur en de gemiddelde CO2-waardes gedurende de dag in OF204, een standaardlokaal voor maximaal 32 personen en een docent. Uit het onderzoek bleek dat zowel de temperatuur als het CO2-niveau te hoog was om optimaal te kunnen functioneren.

Frisse Scholen
De RVO heeft in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken in 2012 het concept ‘Frisse Scholen’ opgezet. Dit concept dient onder meer om het binnenmilieu in klaslokalen te verbeteren. De RVO onderscheidt hierin drie kwaliteitsniveaus: zeer goed (klasse A), goed (klasse B) en acceptabel (klasse C).

dbklaslokaal-max

CO2-niveau
Om te voldoen aan de minimumeis, klasse C, mag er in een klaslokaal maximaal 1200 parts per million (ppm) aan CO2 gemeten worden. De studenten concludeerden echter een gemiddeld CO2-niveau van 1449 ppm, een teveel van 249 ppm. Tussen 10.00 en 10.15 werd er zelfs een gemiddeld niveau van 2225 ppm waargenomen. Ook de gemiddelde temperatuur (25,8) was enkele graden te hoog. Tijdens de meting waren er 28 studenten aanwezig in het lokaal, stonden de ramen open en was de deur dicht.

De conclusie van het onderzoek luidde dat ‘de waardes voor de temperatuur en CO2 onacceptabel zijn’. Volgens de website van RVO is een te hoge CO2-concentratie een aanwijzing voor onvoldoende ventilatie en een slechte luchtkwaliteit. Gebrek aan frisse lucht kan leiden tot concentratieproblemen, benauwdheid, hoofdpijn, duizeligheid en hartkloppingen.

Ramen open
John Pulles, projectmedewerker van DIF, geeft aan dat de ventilatie niet overal in het gebouw optimaal is, al is volgens hem niet elk deel er even erg aan toe. ‘Sommige delen beschikken over een goede installatie. De nieuwbouw voldoet bijvoorbeeld al aan klasse B en andere ruimtes voldoen aan klasse C.’ Op veel plekken is echter het openzetten van een raam de enige manier voor frisse lucht. Maar: ‘dit is geen onwettige manier van ventileren.’

Renovatie
Avans heeft besloten iets aan de gebrekkige ventilatie te doen. De aanpak hiervan maakt deel uit van een grootschalige renovatie waarbij onder meer ook Xplora, de verlichting en de plafonds worden vernieuwd. Qua ventilatie streeft Avans ernaar het gehele gebouw aan de Onderwijsboulevard te laten voldoen aan klasse B. De start van de renovatie staat gepland voor aankomende zomer, al is de exacte datum nog onbekend. De gehele verbouwing neemt waarschijnlijk twee jaar in beslag.

Rene

Roostering per kwartier mogelijk maken; dan kunnen de lokalen een kwartiertje luchten tussen de lessen door. Ook kan de roostering dan vallen op logische hele en halve klokuren zoals in de rest van de wereld.

2015-02-12 10:08:56

Harry

Echt heel verrassend is dit natuurlijk niet te noemen. Het zou al heel wat schelen als de ramen helemaal open zouden kunnen ipv het kiertje waar ze nu max op open kunnen staan.

2015-02-11 16:51:06

Thijs

Het is, vooral met iets warmer weer, vaak niet te harden in de lokalen. Vooral in de B-lob, waar de meeste mensen laptops/computers aanhebben is het alsof de lucht derdehands is en we het aan het hergebruiken zijn.

2015-02-11 16:38:47

memyselfandi

Waren er ook niet verschillende ramen van lokale dichtgeschroefd zodat het zonneweringssysteem niet kapot gaat?

2015-02-11 15:32:21