Allochtone student vindt moeilijker stageplek

Het kost allochtone studenten meer moeite om een stageplaats te vinden dan hun autochtone medestudenten. Ook ontvangen ze gemiddeld 14 euro minder stagevergoeding. Dit blijkt uit de Nationale Stagemonitor 2015. ‘Helaas herken ik wel dat allochtone studenten meer hun best moeten doen om een stageplek te bemachtigen maar ik zou niet direct weten wat wij daar als stagebureau aan kunnen doen.’

52 procent van de allochtone studenten moet meer dan zes sollicitatiebrieven sturen om aangenomen te worden. Bij autochtone studenten is dit slechts 32 procent. Onder ‘allochtone student’ verstaat de Nationale Stagemonitor studenten van wie minstens één ouder in het buitenland geboren is.

Ook bij de stagevergoeding speelt etniciteit een rol. Allochtone stagiairs verdienden gemiddeld 14 euro minder dan stagiairs van wie beide ouders in Nederland zijn geboren.

Avans
Marieke van Zoest, stagecoördinator bij Integrale Veiligheid in Breda, verbaast zich over de resultaten, want: ‘Ik heb hier niet eerder klachten over gehoord.’ Ook Ellen Kroes, stagecoördinator van de opleiding Communication & Multimedia Design in Breda, herkent de cijfers niet. ‘Maar dat kan ook komen omdat onze studenten zich meer in de creatieve hoek bevinden’.

Toine van Boxel, stagecoördinator van de opleidingen Accountancy en Bedrijfseconomie in Den Bosch, schrikt daarentegen niet van de onderzoeksresultaten. ‘Helaas herken ik wel dat allochtone studenten meer hun best moeten doen om een stageplek te bemachtigen maar ik zou niet direct weten wat wij daar als stagebureau aan kunnen doen.’ Hij vervolgt: ‘Het kan natuurlijk zijn dat allochtone studenten iets meer moeite hebben met de taal maar dan wordt vaak vanuit de opleiding hulp geboden bij het opstellen van een goede sollicitatiebrief.’

Stagemonitor
De Nationale Stagemonitor is een jaarlijks terugkerend onderzoek naar ontwikkelingen en trends op de stagemarkt. Aan het onderzoek werkten dit jaar 1714 studenten en werknemers uit het bedrijfsleven en het hoger onderwijs mee.

Super Mario

Het is zeker een argument, maar niet dé reden voor het genoemde probleem, aangezien zoals gesteld de meeste HBO studenten flinke moeite met taal hebben en daar kunnen we denk ik allemaal het eens over zijn

2015-05-26 10:30:06

Ik

Bij roodharigen is de stagevergoeding vast 10 euro hoger of minder en daarvan moet vast ook meer dan 50% meer dan zes brieven schrijven. En bij meisjes. En bij jongens met krullen. En bij meisjes met blauw haar ligt het misschien net iets hoger.

2015-05-22 15:57:55

Anon

"Het taalniveau is over het algemeen al bedroevend op HBO's, dus dit is een los nevenargument" Dan is het juist een argument. Als het namelijk zo is, moet dat taalniveau omhoog.

2015-05-22 13:09:04

Allochtoon

Dat allochtonen minder stagevergoeding krijgen kan ik me niet voorstellen. Of het moet zijn dat ze vaker stage lopen bij een bedrijf waar de stagevergoeding minder is. Maar dit bedrag zal bij een bedrijf niet verschillen tussen auto- en allochtonen.

2015-05-22 12:50:00

Super Mario

Daarbij komt dat als je al zeurt erover het wordt afgeschilderd als een cliché maar het is wel degelijk van deze tijd. Maar om de reden bij taal te zoeken... Het taalniveau is over het algemeen al bedroevend op HBO's, dus dit is een los nevenargument

2015-05-22 12:48:36