Hbo’ers veroorzaken overlast in universiteitsbibliotheek

De beveiliging van de universiteitsbibliotheek (UB) heeft zijn handen vol aan hbo’ers en mbo’ers die overlast veroorzaken. De overlast gaat zelfs zo ver dat er al een mes is gevonden. Dat meldt Univers, nieuwswebsite van Tilburg University, op hun website.

De bibliotheek wordt in de weekenden overspoeld door hbo’ers en mbo’ers. Dat brengt de nodige overlast met zich mee. Volgens de medewerkers van de UB maken de jongeren ontzettend veel herrie, zijn ze aan het eten en drinken en willen ze niet luisteren wanneer ze gewaarschuwd worden. ‘Het gebeurt nu iedere dag. Ik denk dat het binnenkort een keer misgaat, er is al een mes gevonden’, aldus een medewerker in een interview met Univers.

Oplossing
Een voor de hand liggende oplossing is meer beveiliging inzetten. Beveiligers zullen een extra ronde lopen. Maar volgens Univers levert dit wat knelpunten op. De vrouwelijke beveiligers worden niet serieus genomen. Medewerkers van de bibliotheek zien liever dat een pasjessysteem wordt ingevoerd. Op die manier kunnen ze beter controleren op pasjes, gaan werken met een pasjesscanner, gastpasjes invoeren of poortjes neerzetten.

Openbare bibliotheek
Tieneke Bennema, voorlichter van Tilburg University, legt in het interview uit waarom de bieb openbaar is. ‘De publicaties moeten beschikbaar zijn voor het publiek, ook buiten de universiteit.’ Bovendien komen er ook genoeg mensen naar de universiteit die geen overlast veroorzaken.

Extra toezicht
Inmiddels heeft de universiteit besloten extra toezicht in te zetten, zo meldt Brabants Dagblad.

Wim

Toen ik dit bericht las begreep ik dat er een bieb is die in het wiekend open is en blijkbaar niet halve, maar hele dagen. : D Ben er dan ook naar toegegaan, zelf heb ik geen overlast ervaren en idd de bewaking was zichtbaar aanwezig.

2015-05-11 08:41:54