Avansstudent ingezet in strijd om Green Capital-award

Vasco van Oosterwijck, derdejaarsstudent Technische Bedrijfskunde in Den Bosch, liep een half jaar stage als projectleider bij De Waterfabriek, een onderneming die onder meer probeert het watergebruik in de industriële sector van Den Bosch terug te dringen. Het filmpje dat gemaakt werd van zijn werkzaamheden, werd door de gemeente Den Bosch ingezet in de strijd om de titel Green Capital of Europe 2017.

De Waterfabriek, een leer- en werkplek die onderdeel uitmaakt van het Willem I College, leidt aan de hand van praktijklessen studenten op tot onder andere procesoperator. De fabriek produceert recyclebare waterflesjes met op maat gemaakte etiketten.

Vasco kijkt met veel plezier terug op zijn stage, waar hij naar eigen zeggen mocht ‘directeuren’. Hij haalde orders binnen, nam mensen aan en managede zijn studentenpersoneel. ‘Het was echt een bedrijfje dat ik aanstuurde en dat is me supergoed bevallen.’

VascoWaterfabriek-max

Duurzaamheid
Vasco kwam bij De Waterfabriek terecht door een oplettende docent. ‘Een docent van mij merkte in zijn lessen op dat ik vaak medestudenten aanstuurde en voorop liep bij projecten. Hij heeft connecties bij De Waterfabriek en vond mij geschikt voor een stageplek als projectmanager.’

Sinds Vasco’s stage lijkt het thema duurzaamheid als een rode draad door zijn leven te lopen. Zo heeft hij inmiddels een bijbaan te pakken bij de start-up Zelfstroom waar hij duurzaamheids-adviseurs ondersteunt. Ook is hij als projectleider verbonden aan de Zonneboom, een initiatief van Avans waarbij een levensgrote boom wordt ontwikkeld met zonnepanelen als blaadjes.

Green Capital Award
De gemeente Den Bosch, die zich volgens Vasco op veel gebieden duurzaam aan het ontwikkelen is, filmde de Avansstudent toen hij een presentatie gaf over zijn werkzaamheden. Dit filmpje werd getoond in de finale om de titel Green Capital of Europe 2017 waarvoor Den Bosch een nominatie binnensleepte. Uit de vier genomineerden, waaronder ook Nijmegen, werd de Duitse stad Essen op 18 juni als winnaar aangewezen.