Broeipoel: een duwtje in de goede richting

In een oud schoolgebouw in Breda zitten acht derdejaarsstudenten van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St.Joost in een tot kantoor omgetoverd klaslokaal in opperste concentratie over hun computers gebogen. De muren hangen vol met illustraties. Naast de deur prijkt een bordje: Broeipoel.

Broeipoel is een nieuw initiatief vanuit AKV|St.Joost om studenten Illustratie ervaring op te laten doen in het werkveld. In het gebouw de Incubator is een kantoor ingericht waar de student-illustratoren klanten ontvangen, presentaties geven en hun ideeën uitwerken.

IMG_6600

Zelf opdrachten binnen halen
Drie maanden lang mogen de kunststudenten opdrachten uitwerken voor grote merknamen, winkelketens en andere opdrachtgevers die zich melden. ‘Soms komen die opdrachten vanuit school. Dan kloppen opdrachtgevers bij St.Joost aan, omdat ze graag met kunstacademiestudenten willen werken. Het is ook de bedoeling dat we als freelancer leren werken en zelf onze opdrachten binnen halen’, vertelt Manon, één van de studenten.

IMG_6601

Broeipoel is een alternatief voor stage lopen bij één bedrijf, wat vaak lastig is voor de studenten. ‘Dat kans is vrij klein dat je drie maanden bij een grote opdrachtgever mag blijven. Met deze stage leren we hoe het er aan toe gaat in het werkveld. We krijgen niet alleen feedback vanuit school, maar ook van de opdrachtgevers zelf. Het is een duwtje in de goede richting.’

IMG_6595

Net echt
Voor de studenten voelt Broeipoel als een echt kantoor. Manon: ‘We werken van negen tot vijf. We leren met klanten om gaan en hun wensen uit te voeren. We krijgen niet alleen opdrachten vanuit school binnen, maar mogen ook zelfstandig opdrachten binnen halen. We zijn dus echt aan het werk.’ Ook de vrijdagmiddagborrel wordt, net als op een ‘echt’ kantoor, in eren gehouden.

IMG_6599

De studenten hopen Broeipoel na afloop van hun stageperiode ook in de zomer nog door te zetten.

IMG_6596