Slechts één beroepszaak gegrond verklaard in 2014

Van de 188 in 2014 behandelde beroepschriften is slechts één zaak gegrond verklaard en 37 ongegrond. 76 zaken zijn geschikt, zo blijkt uit het jaarverslag 2014 van het College van Beroep voor de Examens (COBEX).

Studenten die het bijvoorbeeld niet eens zijn met een negatief bindend studieadvies, de afwijzing van een verzoek tot extra herkansing, de beoordeling van een tentamen of een ander besluit van de examencommissie kunnen beroep aantekenen bij COBEX Een onafhankelijk College bestaande uit en rechter, een docent-lid en een student-lid buigen zich dan over de zaak.

Gegrond
Van de 188 zaken is er 1 gegrond verklaard, een zaak van een student van de Academie voor Algemeen en Financieel Management. Bij de Academie voor Sociale Studies Breda zijn de meeste zaken geschikt: 10.

Avansbreed zijn 76 zaken geschikt, 40 ingetrokken en 24 terugverwezen naar de examencommissie.

De meeste beroepschriften werden ingediend door studenten van de Academie voor Veiligheid en Bestuur en de Academie voor HRM en Bedrijfskunde in Den Bosch; beiden 40. Van de Akademie voor Kunst en Vormgeving| St. Joost kwam geen enkel beroepsschrift.

0907-jaaroverzicht College van Beroep.indd

Stijging aantal zaken
Het aantal studenten dat in beroep gaat, is voor het eerst in jaren gedaald. In 2010 werden 82 zaken behandeld, in 2011 128, in 2012 193 en in 2013 229.

Punt doet regelmatig verslag van beroepszaken. Die vind je hier terug. Het complete jaarverslag van COBEX kun je hier lezen.

Roy

Waar vind ik de rubriek geen reactie/terugkoppeling ontvangen van de examencomissie? Onder het motto als je ze nodig hebt geven ze niet thuis?

2015-06-10 14:34:44