Avansstudenten toch welkom in Zuid-Afrika

Het zag er even niet goed uit voor elf Avansstudenten en andere hbo’ers, de Zuid-Afrikaanse ambassade wilde geen visa verstrekken voor stagiairs. Na druk vanuit NUFFIC, Vereniging Hogescholen en hogescholen waaronder Avans heeft de ambassade het besluit weer ingetrokken.

Verschillende opleidingen van Avans zijn al een aantal jaren betrokken bij diverse projecten in Zuid-Afrika. Een nieuwe lichting studenten stond op het punt te vertrekken, maar kreeg ineens geen visa. Zuid-Afrika wilde geen nieuwe stagiairs toelaten in verband met fraude, zo meldde de ambassade.

Jonger dan 25
Na druk heeft de Zuid-Afrikaanse ambassade haar besluit vanaf dinsdagmiddag 14 juli weer ingetrokken. Dit betekent dat studenten onder de 25 jaar hun visa voor een stage in Zuid-Afrika kunnen ophalen en aanvragen. Studenten ouder dan 25 krijgen nog steeds geen visa.

Het International Office van Avans gaat er van uit dat deze beleidswijziging voorlopig blijft gehandhaafd door de Zuid-Afrikaanse autoriteiten.