Bussemaker: ‘Sommige studenten hebben pech’

Sommige studenten merken de komende jaren niets of bijna niets van extra uitgaven aan onderwijs. Dat kan minister Bussemaker niet ontkennen, blijkt uit haar antwoorden op Kamervragen.

Het lijkt een simpele ruil: de basisbeurs verdwijnt, maar daar komt beter onderwijs voor terug. Alleen duurt het even voor het zover is. De eerste lichtingen studenten zonder basisbeurs dreigen tussen wal en schip te vallen.

Tegoedbonnen
Daarom krijgen zij als doekje voor het bloeden een soort tegoedbonnen van tweeduizend euro voor extra scholing, vijf tot tien jaar na hun afstuderen. Bovendien zouden hogescholen en universiteiten alvast tweehonderd miljoen euro per jaar voorschieten, in afwachting van het extra geld dat eraan komt.

Maar dat laatste lukt sommige hogescholen en universiteiten niet, bleek uit een artikel van het Hoger Onderwijs Persbureau. Kamerleden van ChristenUnie, SP, CDA en SGP eisten opheldering: klopt het dat studenten van sommige instellingen, ‘waaronder een aantal hogescholen en de Universiteit van Amsterdam’, de komende jaren niet of nauwelijks iets terugzien van die extra uitgaven?

Investeringen per instelling verschillend
Minister Bussemaker kan het niet ontkennen. Ze legt het probleem uit: de ene onderwijsinstelling heeft nu eenmaal meer vermogen dan de andere ‘en dat betekent ook dat de extra investeringen per instelling verschillend zullen zijn’.

Oftewel, aan sommige instellingen komt de teller op nul uit. Als instellingen ‘bijvoorbeeld eerder al een financiële kwaliteitsimpuls hebben gegeven’ zullen ze dat nu niet meer kunnen. Ook kunnen de onderwijsinstellingen allemaal een andere keuze maken in hun uitgaven.

Sceptisch
De Kamerleden zijn toch al sceptisch over de rekensommen van het ministerie. Die extra opbrengsten komen toch na eerdere bezuinigingen? Moet je die er niet van aftrekken? Maar volgens Bussemaker komen de middelen van het ‘studievoorschot’ nu eenmaal bovenop ‘eerdere investeringen en bezuinigingen’. Daar gaat ze niet mee rekenen.

En die één miljard euro waar Bussemaker graag mee schermt? Die wordt inderdaad maar in één jaar bereikt, en alleen als het lukt om 200 miljoen euro op de ov-studentenkaart te bezuinigen.

Bob

bron bij vorige reactie: VH (2014), p2. http://www.vereniginghogescholen.nl/publicaties-en-verenigingsafspraken/publicaties-gesorteerd-op-verschijningsjaar-1/2014-1/2059-brief-vereniging-hogescholen-aan-ocw-inzake-leenstelsel-28-mei-2014-1/file

2015-07-13 10:20:59

Bob

Overigens hebben de hogescholen al voor het debat aan Minister en TK geschreven dat: "de vermogensposities van instellingen sterk van elkaar verschillen en dat extra investeringen dus niet voor alle instellingen tot de mogelijkheden behoort."

2015-07-13 10:18:04

Bob

bron bij vorige reactie: NOA (2013), p12. http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/convenanten/2013/09/19/nationaal-onderwijsakkoord-de-route-naar-geweldig-onderwijs.html

2015-07-13 10:10:16

Bob

En de minister liegt zelfs, want op 19 sep 2013 zette ze nog haar handtekening onder de tekst "Deze investeringen komen tevens tegemoet aan de effecten van de negatieve budgettaire ontwikkelingen voor de HO-sector als gevolg van het regeerakkoord."

2015-07-13 10:09:15

Kritische student

Dus als ik het goed begrijp accepteren ze een plan waar niet alle details duidelijk van zijn. Las hier een keer een artikel hier, over een plan van Bussemaker, waardoor ik een redelijk hoge dunk van haar kreeg. Helaas is dat weer verdwenen.

2015-07-10 21:08:43