Avans lokt medewerkers de trein in

Vanaf 1 januari 2016 kunnen medewerkers van Avans gratis met het OV reizen. Hoe werkt dat nou precies? Punt zet de feiten op een rijtje.

Hoe worden OV-kosten straks vergoed?
Je kunt een speciale OV-chipkaart van Avans krijgen. Er wordt dan over een mobiliteitskaart gesproken. Hiermee kun je je woon-werkreizen en dienstreizen maken. De rekening gaat rechtstreeks naar Avans, waardoor je de kosten niet meer zelf hoeft voor te schieten en ook niet meer hoeft te stoeien met declaratieformulieren.

Krijg ik naast de OV-kaart ook nog de standaard reiskostenvergoeding?
Dat ligt er aan. Als je een kaart kiest voor woon-werkverkeer, dan vervalt de tegemoetkoming. Ook als je besluit wisselend gebruik te maken van het OV, vervalt het recht op de tegemoetkoming zodra je een OV-kaart aanvraagt. Wie ervoor kiest om alleen dienstreizen met de kaart te maken, kan nog steeds gebruik maken van de huidige reiskostenregeling.

Worden alle reizen die ik met de OV-kaart maak vergoed?
Nee. Er is een verschil tussen woon-werkreizen, dienstreizen en privé-reizen. Woon-werkverkeer wordt volledig vergoed als je in de tweede klasse reist. Het kan zijn dat je een trajectabonnement krijgt, voor andere medewerkers kan het handiger zijn om gewoon in- en uit te checken. Ook dienstreizen worden volledig vergoed. Er wordt nog gekeken of er een mogelijkheid is tot een upgrade naar de eerste klasse voor eigen rekening van de medewerker.

Stap je een keer ergens anders op dan je woonplaats? Dan word je reis als dienstreis bestempelt en moet je daar zelf verantwoording over afleggen aan je leidinggevende.

Privé-reizen mogen niet met deze ov-kaart gemaakt worden.

Mag ik alleen met de trein reizen?
Je kunt in ieder geval met de trein, bus, metro en tram reizen bij alle OV-vervoerders in Nederland. Naar andere duurzame opties, zoals de OV-fiets, wordt nog gekeken.

Heb ik een aparte kaart nodig voor woon-werkreizen en dienstreizen?
Het liefst wil Avans dat er één kaart wordt gebruikt. Ook naar deze mogelijkheden wordt nog gekeken.

Kan ik de kaart al aanvragen?
Nog even geduld. Er wordt nog gekeken hoe alles vormgegeven gaat worden. De ov-kaart kan straks bij Dienst Personeel & Organisatie (DP&O) aangevraagd worden. Je hoeft nu nog niet aan te geven dat je een kaart wil.

Is het nog mogelijk om gebruik te maken van de uitruilregeling aan het eind van het jaar?
Dat is nog niet helemaal duidelijk. Omdat de kosten van de OV-kaart hoger liggen dan de huidige reiskostenvergoeding van €0,10 per kilometer is er minder fiscale ruimte. Er wordt naar gekeken.