Karnemelkgevecht bij introweek Virgo

De introweken zijn in volle gang. Zo ook voor studentenvereniging Virgo, die deze week de sporthal van studentensportvereniging Bress bezet met eerstejaarsstudenten van de Academie voor Engineering & ICT, de Academie voor Technologie, Gezondheid en Milieu en de opleiding Integrale Veiligheid van de Academie van Veiligheid en Bestuur. ‘Het is een smerige bende.’

Wie de sporthal binnenloopt, wordt verwelkomd door een geur van bier en slaap. De bar is verlaten, maar in de gymzaal krioelt het van de eerstejaarsstudenten. Ze zitten vermoeid aan het ontbijt. Het is gisteren laat geworden.

Afhakers
Gert-Jan Timmerman, van de organisatie van Virgo, is wel klaarwakker. ‘We hebben dit jaar 250 nieuwe studenten. Er zijn er helaas al tien naar huis gegaan, omdat ze het óf niet leuk vonden óf ziek zijn geworden. Ja, dat gebeurt helaas ook.’

De gymzaal is in twee ruimtes opgedeeld. De slaapzaal en de eetzaal. In de slaapzaal liggen honderden luchtbedden en slaapzakken, met hier en daar een student die zich nog even snel opfrist. Douchen is er niet altijd bij. Gert-Jan: ‘We hebben een strakke planning, na het ontbijt is er gewoon geen tijd meer voor. Het tribunaal begint.’

Witte bonen in je schoen
Tijdens het tribunaal moeten alle eerstejaars en begeleiders zich in de eetzaal verzamelen. Vooral de begeleiders zitten zenuwachtig te wachten. Zij worden namelijk tijdens het tribunaal gestraft als ze de regels verbroken hebben. Vergeten op te ruimen? Beul Brutus leegt een pot witte bonen in tomatensaus in je schoenen waar je nog de hele dag op moet lopen. Gekotst? Poets je tanden maar en drink daarna een vol glas met jus d’orange. Met trillende knietjes wachten de begeleiders op wat hen te wachten staat.

Deze ochtend staat in het teken van hoe viezer hoe beter. Er wordt sauzentwister gespeeld, met veel pindasaus en mayonaise, er wordt een tomatensausdouche weggegeven, er is een karnemelkgevecht en er moeten ook nog wat blikjes Schultenbrau achterover getikt worden.

Een smerige bende
De eerstejaars komen er deze ochtend goed vanaf. Aankomend Mechatronica-student Franklin, lacht: ‘Het is een smerige bende, maar het is wél heel leuk. Ik vond vooral de fietstocht gisteren heel leuk en ik heb ook zin in de kroegentocht vanavond.’ De student heeft geen last van slaapgebrek. ‘Nee hoor, ik slaap hier prima, ik hoor niemand snurken.’

Dat is voor Sabien, Chemische Technologie, wel anders. ‘Ik vind het wel heftig om met zoveel mensen in één zaal te slapen. Het is heel onrustig. Gelukkig kun je tot laat in de bar hangen.’ Zij kijkt vooral uit naar de stormbaan waar ze vanmiddag op los mogen gaan.

Strakke planning
Het tribunaal begint één voor één groepen studenten richting de stormbaan te sturen. Af en toe sjokt er een begeleider voorbij die nog nadruipt van de tomatensaus. Geen tijd om te douchen. De planning wijkt niet.

Het intro van studentenvereniging #Virgo gaat er al lekker aan toe

Een video die is geplaatst door Punt Avans (@puntavans) op 26 Aug 2015 om 1:23 PDT