Sense8: televisie om van te smullen

Houd je van een serie met kop en staart? Duidelijke verhaallijnen en voorspelbare plots? Laat Netflix-original Sense8 dan vooral links liggen. Zat je echter op het puntje van je stoel bij Lost, dan is de kans groot dat je eindelijk een nieuwe, favoriete serie gevonden hebt.

Met The Matrix-trilogie wist regisseursduo The Wachowskis een nieuwe standaard neer te zetten voor science-fiction films. Helaas konden ze zelf niet langer aan die norm voldoen en flopten films als Cloud Atlas en Jupiter Ascending. Sense8 is het debuut van The Wachowskis op televisie.

Acht verschillende mensen
Sense8 vertelt het verhaal van acht verschillende mensen, verspreid over de aarde en compleet verschillend van elkaar. Er is één ding dat ze met elkaar gemeen hebben: alle acht zijn ze sensibles. Het achttal is geestelijk met elkaar verbonden. Zo kunnen ze met elkaar communiceren via hun gedachten, maar worden ook hun eigenschappen gedeeld, zoals het begrijpen van elkaars talen.

Prachtige locaties
De serie is op locatie opgenomen in steden als Berlijn, Chicago, San Franscisco, Mumbai en Nairobi en ziet er prachtig uit. Hoewel de hoofdpersonen in eerste instantie bol lijken te staan van de geijkte rollen (de goede agent, drugsgebruikende dj etc) blijkt er achter elke karakter wel één of meerdere onverwachte kanten te schuilen.

Vooruitstrevend
Sense8 is een van de vooruitstrevende series die dit moment uit Amerika komen. Zo is een van de hoofdrollen voor een transgender en is een van de andere hoofdpersonen een Latijns-Amerikaanse homoseksueel.

Doorbijten
Zeker de eerste afleveringen ligt het tempo niet hoog. De makers nemen alle tijd om de achtergronden van de acht sensibles te schetsen en roepen daarmee meer vragen op dan antwoorden. Toch is het zo dat de aanhouder wint, want de serie wordt gaandeweg alleen maar spannender.

Sense8 is niet zo grensverleggend als The Matrix destijds, maar wel een van de beste series die dit jaar verschenen zijn. De eerste 12 afleveringen zijn om van te smullen!