Afval in de kantine: wie ruimt het op?

‘Ik ruim het altijd op. Dat lag er al en is niet van mij’. De dagelijkse afvalberg in de kantine bij Avans is een jaarlijks terugkerend probleem. Vooral aan het begin van het studiejaar als de drukte in de gebouwen op zijn hoogtepunt is. Maar is het niet op te lossen?

Op middelbare scholen, bij McDonalds, in de Efteling, op de meeste plaatsen waar een grote groep jongeren bij elkaar komt en eet is het niet zo’n bende als bij Avans. Hoe kan de hogeschool dit probleem tackelen?

afval - breda -620-2

Corvee?
Op veel middelbare scholen werken ze met een corveerooster, scholieren moeten verplicht een week per schooljaar de kantine opruimen. Probleem van de meeste oplossingen is de handhaving. Wie gaat er toezicht houden op de honderden studenten die dagelijks gebruik maken van de kantine?

afval - breda -620

Denk mee!
Moet Avans studenten die niet opruimen aanpakken? Vul de poll in en geef hieronder suggesties of en wat Avans zou kunnen doen.

Heel simpel... meer dan 1 prullenbak per ruimte plaatsen.

2015-10-02 01:29:30

whappen

Te zot voor woorden om meer personeel in te zetten. Zijn deze studenten de werknemers en potentiële ouders van de toekomst die het goede voorbeeld moeten geven?? Ruim je rommel zelf op!

2015-10-01 18:43:18

Yvonne Alewijnse

Avans heeft duurzaamheid hoog in het vaandel. Studenten krijgen in denken en doen te horen dat duurzaamheid een belangrijke factor is. Ik vraag me af of studenten dit ook thuis zo achterlaten.Wellicht net zoals in de Efteling "een papier hier" plaats

2015-10-01 13:29:10

eee

Een tafel met aan de onderkant een prullenbak. Studenten kunnen d.m.v. een gat in de tafel het afval in de prullenbak laten vallen. Opgelost?

2015-10-01 12:26:28

Willem

Dan zit er dus maar één ding op. MVO Avans dient extra personeel in te huren aangezien de studenten te lui zijn, of het te moeilijk vinden om hun afval te scheiden of zelfs weg te gooien! Want MVO Avans wil natuurlijk niet inboeten aan zijn imago!

2015-10-01 11:55:00

Gert

Na het utiliseren van de benodigde voedselwaren is het een logische vervolgstap dat alles gewoon in de vuilnisbak wordt gedeponeerd. Echter moet hier een kanttekening worden gemaakt, de afvalbakken staan op zeer ongunstige plaatsen opgesteld.

2015-10-01 11:10:47

Emma

Volwassen mensen die hun rommel niet opruimen... zo zielig... Kantineprijzen hoog? je bent duidelijk nog nooit in andere eetgelegenheden geweest! Dan maar weer terug naar de kleutertijd met een juffrouw bij de deur die zegt dat je moet opruimen :-(

2015-10-01 11:04:01

Tj

Ik zeg bakjes op tafel. Bij de Has werkt het prima. Studenten horen gewoon der eigen zooi op te ruimen. We zijn tenslotte geen middelbare scholieren meer. Of meer personeel in dienst nemen inderdaad.

2015-10-01 08:12:51

Koen

De prijzen in de kantine zijn dusdanig hoog dat ze wel een schoonmaker in dienst kunnen nemen. Maar het is natuurlijk belachelijk dat niet iedereen even zijn eigen rommel in de afvalbak gooit.

2015-10-01 07:56:22

Makkie

Stap 1: Gat in tafel. Stap 2: Schuif afval in gat. Stap 3: Leeg de prullenbak onder de tafel.

2015-10-01 01:51:40