Stagebedrijf weigert student omdat hij homo is

Een student Small Business en Retail Management is afgewezen door zijn stagebedrijf omdat hij openlijk uitkomt voor zijn seksuele geaardheid.

‘Ze keken niet naar wie ik ben, maar naar wát ik ben’, zegt Bas van der Meer, student van de Hanzehogeschool, in het Algemeen Dagblad over het stagebedrijf waar hij ondanks twee goede gesprekken toch niet terecht kon voor zijn marketingstage.

Het bedrijf had zijn Facebookprofiel bezocht en gezien dat Bas een relatie heeft met een man. Het probleem is niet dat Bas homo is. De ‘kink’ is dat hij zijn geaardheid openlijk ‘uitleeft’ nu hij een vriend heeft, benadrukt de organisatie in het bericht dat in handen is van het AD.

‘Wij zijn een christelijk bedrijf en voor ons is dit een punt waar we ons niet mee verenigen mogen. Daar God dit uitleven van je seksuele geaardheid nergens in zijn Woord goedkeurt, maar wel afkeurt, en voor ons zijn Woord als richtsnoer geldt, kunnen we je (daar ik Hem meer gehoorzaam wil zijn dan mensen) niet aannemen.’ Zo staat te lezen in de afwijzing die de Friese student ontving.

Aangifte
Bas gaat aangifte doen tegen het bedrijf en overweegt ook een klacht in te dienen bij het College voor de Rechten van de Mens. ‘Mensen worden te makkelijk weggestuurd op basis van bijvoorbeeld geaardheid of huidskleur. Daar wil ik meer aandacht voor creëren – voor anderen, voor de toekomst.’

De eigenaar van het stagebedrijf wil niet in de media reageren. Wel noemt hij het ’triest’ en ‘laag’ dat deze situatie in de media komt.

Steun vanuit hogeschool
De Hanzehogeschool steunt de student voluit. Tegen RTVNoord zegt Collegevoorzitter Henk Pijlman ‘dat hij het zich niet kon voorstellen dat we anno 2015 mensen weigeren vanwege hun seksuele geaardheid’.

De Hanze stapt naar het meldpunt discriminatie en zal – als de student dat wil – aangifte doen bij de politie. ‘Je kunt dit niet laten passeren als je als hogeschool zegt dat iedereen welkom is, ongeacht zijn politieke of religieuze overtuiging of zijn seksuele geaardheid. Dit bedrijf gaat daar dwars tegenin.’

Mathijs

Discriminatie wegens welke grond dan ook is verwerpelijk en strafbaar. Christenen hebben de vrijheid om hun godsdienst te belijden, maar het is totaal onacceptabel als zij regels opleggen of mensen weigeren. Koester waarden als naastenliefde.

2015-11-29 12:58:58

Christiaan

Mooi dat laatste stukje ' iedereen welkom is, ongeacht zijn politieke of religieuze overtuiging' Maar het bedrijf mag dus niet uit religieuze overtuiging iemand weigeren? Dus deze mensen mogen geen religieuze overtuiging hebben?

2015-11-27 16:25:29

Michel

Geloof & Haat danwel Geloof & Veroordeling gaan niet samen. God houdt van al zijn kinderen. Het is jammer dat Geloof een vrijbrief geeft voor alles wat je niet zint en dat is slecht. Je kunt een liefdevolle wereld hebben, begin bij jezelf.

2015-11-23 19:04:43

Karel

In alle opzichten een vreemde reactie van deze organisatie. Vraag me alleen af waarom je als potentieel stagiaire niet uitzoekt wat de normen en waarden zijn van een organisatie.

2015-11-23 11:04:26

A

En daarom is kerk en staat gescheiden. Je mag je geloof uitoefenen binnen de grenzen van de wet, net zoals iedereen mag doet wat hij wilt binnen de grenzen van de wet. Iemand weigeren op basis van geaardheid valt daar niet meer binnen.

2015-11-23 07:29:51

Puck

Thenius en Roëlle, als jouw geloof maakt dat je andere mensen niet wil accepteren is er sowieso al iets mis. Wat een achterlijke beslissing, zeker in dezetijd. Ik hoop dat ze een dikke claim aan hun broek krijgen. En Bas, lekker jezelf blijven hoor!

2015-11-21 15:36:12

Roëlle

Waarom wordt dit bedrijf zo hard afgekeurd? Ze geven duidelijk wat hun normen en waarden zijn binnen het bedrijf en dat is hun goed recht! Jammer voor deze jongeman, er zullen zich genoeg andere bedrijven aanbieden nu dus hij verliest niks.

2015-11-20 21:20:09

Joost

Euch, ik schaam me voor dit soort christenen! Zij lezen dan wel de Bijbel, maar ze hebben echt geen idee wat er in staat. God misbruiken om iemand te discrimineren: Dat is pas zwak en zielig, Hendrik de Boer! (en Thenius)

2015-11-20 16:28:22

Thenius

Je mag zijn wie je bent, maar een organisatie mag ook zijn wie hij wilt zijn en deze organisatie is Christelijk. Zij vinden dat een christen zich aan de wetten moeten houden die God ons gegeven heeft in de bijbel. Niet homo zijn is er 1 van.

2015-11-20 13:54:16