Zonnepanelen op zes daken van Avans

zonnepaneel-max
Op de daken van Avans liggen binnenkort 1.400 zonnepanelen. Daarmee wekt Avans straks 380.000 kWh zonnestroom op.

Die 380.000 kWh is 4 procent van het jaarlijkse elektriciteitsverbruik van de hogeschool. ‘We hebben veel computers en servers, die verbruiken veel energie’, zegt Arnaud Opdam, adjunct-directeur van de Diensteenheid ICT en Facilitaire Dienst (DIF).

Op de daken van de drie hoofdgebouwen en op die van de Lovensdijkstraat in Breda en een deel van de Akademie voor Kunst en Vormgeving|St. Joost in Breda worden de komende maanden zonnepanelen geplaatst.

Daken liggen vol
‘We kunnen momenteel ook niet meer dan 1.400 panelen plaatsen. Dan liggen onze eigen daken vol. Wel werken we op andere manieren aan verduurzaming zoals bijvoorbeeld met de warmtekoudeopslagsystemen die we al in een aantal gebouwen hebben’, legt Opdam uit. Dankzij dit systeem verwarm je tijdens de winter het gebouw dankzij in de zomer opgeslagen restwarmte en koel je in de zomer het gebouw met in de winter opgeslagen koud water.

Vanaf dit jaar koopt de hogeschool verder alleen nog maar groene energie in.

Analyses
Het onderwijs is ook betrokken bij de zonnepanelen. Zo hebben lectoren en docenten meegekeken naar de kwaliteitseisen van de te plaatsen zonnepanelen en worden alle gegevens die door de panelen worden gegenereerd ter beschikking gesteld aan de technische academies. Studenten kunnen daarmee analyses uitvoeren.

Falsificatie

Minder slecht is nog steeds niet goed.. Je kinderen minder slaan maakt je alsnog geen goed mens.. ''Ja, maar hoe zit dat met de terugverdientijd?'' Wedervraag: ''Wat is de terugverdientijd van je moeder?''

2016-01-29 15:23:51

Bouwkunde student

Groene energie (inkoop) bestaat voor een deel uit energie van grote wind- en zonneparken, maar het overgrote deel wordt nog steeds opgewekt door middel van thermisch recyclen op basis van verklaringen... Ze verbranden en verbruiken grondstoffen!!!

2016-01-29 14:52:21